-->
إغلاق القائمة
إغلاق القائمة
404
نعتذر فقد تم نقل الموضوع ; الرجاء زيارة الارشيف! الأرشيف

الثلاثاء، 7 نوفمبر 2017

توجيهات مولانا الشيخ محمد 2004 بخصوص * ستر الناس و الاخوان واجب في حدود الشريعة وضوابطها:

توجيهات مولانا الشيخ محمد 2004 بخصوص * ستر الناس و الاخوان واجب في حدود الشريعة وضوابطها:

برهانيات كوم / الطريقة البرهانية 

* ستر الناس و الاخوان واجب في حدود الشريعة وضوابطها:

وبعدين قضية إنك انت إذا كان واحد مِن إخوانك في الطريقة عمل حاجة أو ما عمل .. مَثَلاً أنت شفت إنّه عمل فاحشة تفتكر إنّه مَثَلاً عمل فاحشة .. طالما يا عم الشيخ إنك انت ما عندك شهود يعني والعياذ بالله شفته سرق أو شفته طالِع مِن بيت داعرة طالما إنك انت ما عندك شهود والراجل ده هناي تكدّب عينك وتتستر عليهو .. فما بال أخوك اللي في الطريقة .. اللي هو دلوقتي انتب تتكلم فيهو .. يعني هو ما عمل حاجة يمكن انت سمعت بس .. طوّالي تقوم تتكلم بالمَساوي وتحاول تفرق الناس ..* أدب صحبة الاخوان ومحاسبة النفس إزاؤهم:مولانا بيقول .. إذا كان ماشيين احنا في طريق .. المجموعة ماشية في طريق وأنا مَثَلاً شايف الشيء الصح الناحية دي الشمال مَثَلاً والمجموعة بتشوف إن اليمين أَوْلَى .. أنا شايف اليمين غلط لأنّها بعيدة سِكّة طويلة .. قال مولانا: إذا كانت السِّكّة اليمين اجتمعَت فيها الجماعة سِكّة ما بتخالف الشريعة حتى ولو إنها بعيدة قال: أنا ألتزم معاهم لِتوحيد الوجهة أو توحيد الصف مع الناس .. ما تشقّ عصاك وتقول: لا أنا فاهم وانا عارف وانا كده وتمشي معاهم تمشي عكْس ما الناس ماشيين حتى ولو كلامك انت صحيح طالما المجموعة ال .. الكلمة بتاعتها ما مخالفة لِلشريعة انت عليك إنك تتابع المجموعة مَهْمَا كانت .. ما تفتكر إنك انت صاحِب حاجة مُعَيَّنة أو صاحِب وضْع مُعَيَّن .. إذا شعرْت بأن واحد مِن الإخوان مَثَلاً نفترض زيّ ما قال الأخ دلوقتي بالنسبة لِلموضوع بتاع سفاجا عرفْت إن الموضوع دا مخالِف الشريعة ودي ما التعاليم بتاعة مولانا انت قدْ يكون ما تقدر تتصرف عشان تصلَّح الوضع الحاصل ..






مشاركة المقال
mohamed fares
@كاتب المقاله
كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع برهانيات كوم .

مقالات متعلقة



Seoplus جميع الحقوق محفوظة ل برهانيات كوم