-->
إغلاق القائمة
إغلاق القائمة
404
نعتذر فقد تم نقل الموضوع ; الرجاء زيارة الارشيف! الأرشيف

الثلاثاء، 17 سبتمبر 2019

سر ذكر الصوفية اسماء النساء فى قصائدهم ؟ من علموا عنى الجزء الثالث لمولانا الشيخ محمد عثمان عبده البرهاني

سر ذكر الصوفية اسماء النساء فى قصائدهم ؟ من علموا عنى الجزء الثالث لمولانا الشيخ محمد عثمان عبده البرهاني

برهانيات كوم 

من علموا عنى الجزء الثالث لمولانا الشيخ محمد عثمان عبده البرهاني

===========

السائل: بيقولوا القصائد بتاع السادة الصوفية كلها تتغنى فيها الأشياء الجمالية، الجمالية حتى بعض مرات بتكون ....... جمالية وحلال أو حرام زى خمر، خمار، والكاس والطلا وكده، فبيقولوا ليه السادة الصوفية بيقولوا، بعدين بيجيبوا أسماء وهم بيعتبروها زى أسماء النسا، سلمى ولبنى وكده يقولوا إيه السر فى دخل الأشياء الجمالية اللى كانت ملموسة أو من الأشياء المعنوية فى قصائد إسلامية معناها شنوه والقصد منها شنوه؟

مولانا الشيخ: النظر بيختلف، النظر، نظر الناس يختلف، مش كده؟ أنا هاأقول إبراهيم جميل، إبراهيم يقول عثمان جميل، عثمان يقول الأمين جميل، ده النظرية الاعتيادية، ده النظرية.

السائل (مقاطعاً): الاعتيادية.

مولانا الشيخ: ده العيون بيقول كده، مش كده؟ احنا بنشوف الجمال فى زيد وعمرو وكذا، مش كده؟ هم مابيشوفوه كده، ...... فيه اية ماواضح؟

السائل (معلقاً): واضح ياعم الشيخ.

مولانا الشيخ: اللى خلق النبى واللى خلق الفرد واحد، ...... ده مظهر من مظاهر الجمال وده مظهر من مظاهر الجلال، فهم بيشوفوا جمال اللى جملك وأنا باشوف جمالك انت صورتك، .... كلام بعيد ده نظريتهم كده، الوجه التانى يقولوا الخمر والخمار والدير والحمى وكلام زى ده، المقصود من العملية ده، الخمر بِيتوِّهْ العقل، ده سؤال الأزهريين، كلمونى كده، الخمر بِيتوِّهْ العقل يخليك ماتعقل شدة المحبة بِيتوِّهْ العقل زى ده، فبيمثلوا توهان العقل بالخمر زى توهان العقل بالمحبة، دوغرى؟ يعنى سيدنا يعقوب نبى ورسول قال اصبر ...... {إنك لفى ضلالك القديم} 43 مش كده؟ يبقى نبى ورسول وضال؟ ده توهان المعرفة، والتانى قالت ادخل عليهن {فلما رأينه أكبرنهوقطعن أيديهن} 44 ,واحد عاقل بيقطع ايديه؟ توهان عقل بالمحبة، مش كده؟ أما قصة كونهم يقولوا نساوين وأولاد ومال وبحر وكده، مين اللى قال إن ربنا راجل؟ ربنا إيه؟ يقول زى ما يقول مالك وماله، هم يوصفوا الجمال من حيث ماهو الجمال جمال الجميل اللى جمل كده، ولاَإيه؟

السائل (معلقاً): أيوه ياعم الشيخ، وبعدين القصايد ذاتها هم بيقولوا عندهم شطحات اللى هو سموها شطحات الصوفية بيقولوا دى يعنى أكبر من ما يكون ....

مولانا الشيخ: زى إيه؟

السائل (معلقًا): مثلاً قصيدة كثيراً ماينشدوها الناس وهى إن تكن بالله قديم، إن تكن بالله قايم؟

مولانا الشيخ: إن تكن بالله قائم لم تكن بل أنت هو

السائل: فبيقولوا كيف إن تكن بالله قايم، كيف يكون هو، كثيرا من القصايداللى زى دى يكون الواحد ..... تأله، هم بيقولوا تأله، فهل ممكن يكون تأله أو ...... غير الشىء ظاهر؟مولانا الشيخ: مماخلقوا الدنيا لغاية الليلة الإله واحد، مماخلقوا الدنيا لغاية الليلة الإله واحد، مش كده؟ {بل عباد مكرمون لا يسبقونه بالقول وهم بأمره يعملون} 45 {ومن يقل منهم إنى إله من} دون الله {فذلك نجزيه جهنم} الفهم البعيد، واحد ولى كبير لقى ولد صغير بيرقص، ولى كبير لقى ولدالصغير بيرقص، عاوز يعلمه وما ...... ، قال له: إن تكن بالله قائم، إذا انت عرفت إنه ربنا خلقك وصورك وسيرك، وعبدت، هو اللى عبدك، إذا انت تعرف انك انت قايم بالله، إن تكن بالله قائم لم تكن أنت بل أنت هو، العبادة مش انت اللى بتعبده، هو اللى بيوفق ليك العبادة عشان تعبده:إن تكن بالله قائم لم تكن بل أنت هووالدليل على كده:أنت طل الغيب من أسماءه والشمس هوانت زى الضل بالنسبة ......... والشمس اللى بيظهر الضل هو:أنت ظل الغيب من أسماءه والشمس هوظهرت أنوار سلمى فظهرنا كلنايا خفافيش التجلىانت مُدَّس بالتجليات الإلهية الذاتية زى الخفافيش لما يدس من الشمس:أنت ظل الغيب من أسماءه والشمس هوظهرت أنوار سلمى فظهرنا كلنايا خفافيش التجلى ماتبدى غير هولى حبيبٌ، أنا عندى حبيب اللى هو ربنا، بل طبيب بل رقيب كلما ملت عنه رد ميلى نحوه فى الحال هو، سلم أمرك إلى الله وأعبده كويس يا بقرى:لى حبيب بل طبيب بل رقيب كلما ملت عنهرد ميلى نحوه فى الحال هوكم وإلى كم أنت عن هووو اللى فى الضمة اللى هو البعيد، اللى هو حق الحقيقة، كم إلى كم أنت عنه فى إلتهاء، أنت مشتغل بغيره بل هى، الهاء المكسورة اللى هى الدنيا، بل ب هى أ، ت مشغول ولاتدرى فقد الهاك هو، ...... هسع بقى عربى؟ الصوفية شطار جدا لأبعد درجة أقل علمهم من الملايكه، الأقل.

السائل: فيه مواضع ياعم الشيخ المواضع اللى بتذكر فى القصايد، المواضع اللى بتذكر فى القصايد،؟

مولانا الشيخ: مواضع شنوه.

السائل: المواضع اللى بتذكر فى القصايد ... .... مواضع، فيه مواضع حضرات والترقى بالنسبة للسير؟

مولانا الشيخ: كله فيه، كله فيه الأسف والبكاء والبهدلة فيه والترقى فيه خلع التشريف فيه الإلهام بتاع الملايكة فيه بتاع المشايخ فيه بتاع النبى ذاته فيه بتاع ربنا ذاته فيه، يقولوا:هوى (محبة) قدأذاب الجسم والروح والنفسفلم تبق عينا (ذاتها) للمشوق ولا رسموبعض اصطبار، أنا كان صبرى شوية.وبعض اصطبار أنفقته يدُ النوى وقد حسمت داء التجلى التسلى لنا حسُناسلونا على سلمى نفوسأَ نفيسةًمش كده؟ الفرق مابين الناس وبينهم ... ...



مشاركة المقال
mohamed fares
@كاتب المقاله
كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع برهانيات كوم .

مقالات متعلقة

إرسال تعليق



Seoplus جميع الحقوق محفوظة ل برهانيات كوم