برهانيات كوم
سؤال : سمعنا أن الواحد لو عمل الأساس ( بسم الله الرحمن الرحيم 100 مرة ) بعد الصبح أو العصر ونسي بقول بسم الله الرحمن الرحيم على حاجة يشيلوا واحدة من الأساس يحطوه له على الحاجة دي فهل ده صحيح ؟الجواب : لا ـ ما فيش زي كده ـ هو يقول على كل حاجة بسم الله الرحمن الرحيم من غير بتاع الأساس علشان ما يحطوا له الأساس ناقص ولو نسي ما فيش حاجة .النبي صلى الله عليه وسلم يقول ( رفع عن أمتي الخطأ والنسيان وما استكرهوا عليه ) بعدين الأساس بتاعك مالك دعوة بيه ـ خليه على نية الشيخ .سؤال : هل فيه حاجة اسمها عمار المكان ؟الجواب : أي مكان فيه عمار من الجن ( ملك اسمه طارش ) عنده أعوان كثيرين جماعته بتسكن مع الناس ما كويس كثير .. ولكن أحسن من غيره .سؤال : الأوراد بتعمل إيه مع إبليس رغم أنه من المنظرين ؟الجواب : الأوراد تسد باب القلب اللي بين الكتفين من الخلف اللي بيدخل فيه إبليس للنفس .سؤال : فيه خواطر كويسة وفيه خواطر بطالة ـ فالأحسن الواحد يتمشى مع الخواطر الكويسة دي ولاَّ أحسن يخليه مراقب الشيخ طوالي ؟الجواب : أحسن يخليه مع الشيخ طوالي لأنه أصله حاجة تمنع إبليس غير الشيخ ما في علشان علشان كده بتراقبه لأنك لما تتذكر الشيخ وتنتبه له العوارض تمشي وبعدين إذا جالك خاطر أو إلهام إذا وافق الشريعة تعتمدوه وإذا ما وافق الشريعة ما تعتمدوش ـ لأنه الكامل القوي من المريدين بس هو اللي يسمع خاطره أو إلهامه . لكن إذا أقل من كده بيسمع بقدر عمله .سؤال : لو الواحد بعيد عن الشيخ بيكون مع إبليس طوالي ؟الجواب : غالباً ـ لأنه في كل مرتبة إبليس له نوع من الدخول وبعد الأربعة الأقطاب خف الموضوع ده لأن حصنهم كبير .سؤال : ما هو السبيل لأن المريد يشوف الشيخ في كل أحواله وكل تحركاته وأقواله ؟الجواب : ما في غير المراقبة والأوراد .سؤال : هل الواحد يعتمد على الرؤية أو الوارد ولاَّ إيه ؟الجواب : المريد أصولياً يكون ماشي لقدام دائماً ما شغله في اللي جاي اللي شفته ما شفته علشانك هو جاي من فضل مدد الأوراد . سيبه ماشي لقدام . إذا بصيت له يبقى خلاص أنت وقعت . افرض أنك شفت أحسن رؤية أنت شفتها علشان الأوراد . هل تخلي الأوراد وتنتبه للرؤيا ما ينفع .تمشي لقدام ييجي أكثر . تمشي لقدام ييجي أكثر وهكذا وهكذا .