بطون الهوية النبوية : درس نادر لعم الشيخ صفوت 8 سبتمبر 08, 2017 الصفحة الرئيسية علوم التصوف موضوعات برهانية برهانيات كوم لأن حَضْرَةِ التَّقْرِيبِ أصلها مشكله لان فيها نوع من التفصيل إذا صح القول.. فيها تفصيل لأن حضرة التقريب دي عبارة عن أيه حضرة التقريب دي عبارة عن مقامات أول مقام في حضرة التقريب اسمه مقام الخلة لما يتخلل شِعَابَ قَلْبِ مُحِبٍّ *** فَإِذَا كُنْتَ قَلْبَهُ فَنَوَالُ دي يبقي خليل – هنا يبقي موطن الخليل لما يعلي شويه – يبقي حبيب موطن الحبيب بعد موطن الحبيب موطن الختام بعد موطن الختام موطن العبد بعد موطن العبد الأحدية يبقي إنت انتقلت يبقى خليل و بعدين حبيب و بعدين يبقي قي موطن الختام في الختام ده اللي هم فيهم الأربعة ختم المراتب عرائس – ذخائر - أجراس - أو دنانين تمام كده دول أربعة بعد الأربعة دول دول منهم 16 ألف منهم أربعة آلاف - أربعة آلاف - أربعة آلاف - أربعة آلاف بعد كده اللي فوق ده واحد بس اللي في مقام العبد اللي في مقام العبد ده يقول إِنِّي ... جَلَّ شَانِيَ علشان كده يقول أيه *** وَكُنْيَةُ الْعَبْدِ تَاجٌ فَوْقَ أَرْؤُسِنَا يبقى تَاجٌ فَوْقَ أَرْؤُسِنَا ممكن يكون لها معنيين طب نا هنا جامعها ليه ليه ما قالشي *** وَكُنْيَةُ الْعَبْدِ تَاجٌ فَوْقَ رأسي إما يقول فَوْقَ أَرْؤُسِنَا يعني كل من وصل لمقام العبودة يبقي التاج فوق رأسه إنما مقام العبد أصله تاج فوق مقامات حَضْرَةِ التَّقْرِيبِ كل اللي في التقريب – مرتبة العبد تاج كله بيحاول الوصول للتاج ده و لذلك - الظاهر – كلهم عاوزين يمشوا له
برهانيات كوم لأن حَضْرَةِ التَّقْرِيبِ أصلها مشكله لان فيها نوع من التفصيل إذا صح القول.. فيها تفصيل لأن حضرة التقريب دي عبارة عن أيه حضرة التقريب دي عبارة عن مقامات أول مقام في حضرة التقريب اسمه مقام الخلة لما يتخلل شِعَابَ قَلْبِ مُحِبٍّ *** فَإِذَا كُنْتَ قَلْبَهُ فَنَوَالُ دي يبقي خليل – هنا يبقي موطن الخليل لما يعلي شويه – يبقي حبيب موطن الحبيب بعد موطن الحبيب موطن الختام بعد موطن الختام موطن العبد بعد موطن العبد الأحدية يبقي إنت انتقلت يبقى خليل و بعدين حبيب و بعدين يبقي قي موطن الختام في الختام ده اللي هم فيهم الأربعة ختم المراتب عرائس – ذخائر - أجراس - أو دنانين تمام كده دول أربعة بعد الأربعة دول دول منهم 16 ألف منهم أربعة آلاف - أربعة آلاف - أربعة آلاف - أربعة آلاف بعد كده اللي فوق ده واحد بس اللي في مقام العبد اللي في مقام العبد ده يقول إِنِّي ... جَلَّ شَانِيَ علشان كده يقول أيه *** وَكُنْيَةُ الْعَبْدِ تَاجٌ فَوْقَ أَرْؤُسِنَا يبقى تَاجٌ فَوْقَ أَرْؤُسِنَا ممكن يكون لها معنيين طب نا هنا جامعها ليه ليه ما قالشي *** وَكُنْيَةُ الْعَبْدِ تَاجٌ فَوْقَ رأسي إما يقول فَوْقَ أَرْؤُسِنَا يعني كل من وصل لمقام العبودة يبقي التاج فوق رأسه إنما مقام العبد أصله تاج فوق مقامات حَضْرَةِ التَّقْرِيبِ كل اللي في التقريب – مرتبة العبد تاج كله بيحاول الوصول للتاج ده و لذلك - الظاهر – كلهم عاوزين يمشوا له