برهانيات كوم
السائل: (تقدير العزيزالعليم) إسمين يعنى؟مولانا الشيخ: لا تمشى للمعنى، إمشى للقصة التانية، وفى لكافرين مَـ (تقدير العزيز العليم) برضه، إسمع كلامى كويس، جمع همته، إتجه إلى الله من جَدُّه وقال الكلمة ده أما قوله (تقدير العزيز العليم) أى حاجة هسّه مناخير هناى الجعلى ده برضه) تقدير العزيز العليم) ماشيين خالصين ما (تقدير العزيز العليم).السائل: دعوة إضطرار، دعوة ضرورة؟مولانا الشيخ: أيوه جمع همه، بعدين ده ... خلاص، ... ده هو، يا يشيل ... يده، ... شفته ما كده، لا انا شفته كده، قولى لىّ ده شنو؟ النبى يشوف أى شى (الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا) 32 فاطر يقول (المخلَصين) مش المخلُصين، المخلَصين (إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ) 46 ص، مش كده؟ فكل الأنبياء كلهم مصطفين فلذلك قصتهم تجى بالـ .... تجى ساى كده بالوراثة، ما ليهم مقدمة، مقدمة ما ليهم الكبار كلهم، إحنا قالوا لنا ننشف ريقكم، لازم ننشف ريقكم، إذا ريقكم ما نشف ما فى، قرش مافى ... ما فى، يعنى بالعربى الفصيح ده مرتبة الجزاء الوفاق، تقدم السبت تلقى الأحد (من ذكرنى ذكرته) أخّر ذكره لغاية ما نذكره إحنا، ولذلك قصة السالكين، كال الليل يعنى .... نضيف.الخير فانهض لله.السير السير يا مريد ... فيه الخير فانهض للهخلّى الرقاد واطلب الجواد، كده قولوا لنا حاجة كويسة.السائل: (يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ) 13 الشورى، الإجتباء ده عن مجذوب ولاّ حاجة تانية، يجتبى (اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ) التانى السالك والمجتبى اللى حالته الجذب؟مولانا الشيخ: لا، لا، لا، دى فى الكبار الرؤساء، الأنبياء والرسل، ده السكة المفتوحة بتاع المنيب، الإنابة، الإجتهاد والحضور والإخلاص والمراقبة عدتهم بقى، موطن الإجتباء، موضع الإجتباء ده للكبار، حتى من الأولياء فيه مجتبين كتيرين، ربنا اختارهم من الأزل، والسكة للباقى مفتوحة.