-->
إغلاق القائمة
إغلاق القائمة
404
نعتذر فقد تم نقل الموضوع ; الرجاء زيارة الارشيف! الأرشيف

الاثنين، 16 أكتوبر 2017

علموا عنى : 14. 2 اختصاص نسبه وحسبه - صلى الله عليه وسلم -

علموا عنى : 14. 2 اختصاص نسبه وحسبه - صلى الله عليه وسلم -

برهانيات كوم / الطريقة البرهانية 

14. 2 اختصاص نسبه وحسبه - صلى الله عليه وسلم -

السائل (معلقا): ده غريب كتير يا عم الشيخ.مولانا الشيخ: آه آه، ليه؟ سيدنا عمر قال للصحابة النبي عليه الصلاة والسلام كان يشوف سيدنا العباس زى أبوه، لا من شرطوا هدومه، الصحابة شرطوا هدوم سيدنا عمر (1) للتبرك، بعدين سيدنا عمر دع ذاته، الواحد يقول إيه ويخلي إيه؟ سيدنا عمر ذلته، سيدنا علي شيء لله عنده سيدنا الحسن وسيدنا الحسين ومحسن وزينب ورقية، رقية الكبيرة، زينب الصغيرة، بعدين مشي قال لسيدنا علي قالوا له: يا أبا الحسن أنا عاوز أزوج واحد من بناتك، قال له: يا زول تزوج واحد من بناتي كيف؟ أنت أكبر من النبي, وده بنت بنت النبي، أديك ليها إزاي؟ قال له: والذي نفس محمد بيده لن تجد علي وجه الأرض من ينصفها أكتر من مني، قال له: أله ده ما ممكن، أنا بناتي حايشهم لأولاد أخوي سيدنا جعفر، قال ليه: نتحاسب، نتحاسب، عبد الله بن جعفر عمره كده، زيد بن جعفر عمره كده، رقية أكبر من السيدة زينب، عبد الله بن جعفر اللي هو أكبر أولاد سيدنا جعفر يكون السيدة زينب أكبر منه ويزوجها، لكن رقية كبيرة خالص، إديني ليها، يا أخي اتكلم كويس، أنا بقولك بالجد إديني ليها، ليه؟ أنا اديت النبي بنتي عشان أدخل في بيت النبوة، وعاوز أزوج ده كمان عشان بده كمان أدخل في بيت النبوة، النبي عليه الصلاة والسلام قال: {كل نسب وحسب ينقطع إلا نسبي وحسبي} (2) ده سيدنا عمر بيتبرك ببنت، بنت سيدنا علي تاني عندك شنوه؟ غلطة غلاط عديل كده لمن قبل، شمر هدومه جري، مشي المنبر كورك، يا معاشر الصحابة، يا قرشيين، يا فلانيين، فضل يكورك في أمة العرب، الوقت ولا وقت صلاة ولا حاجة، ضحي، جه جاريين، قال: هنئوني هنئوني، قالوا له: مالك؟ قال: اديت بتي للنبي عليه الصلاة والسلام عشان أدخل في بيت النبوة، هسه سيدنا علي إداني بته، باركوا لي ده.السائل (معلقا): شوف الكلام ده يا عم الشيخ كيف، شوف درجته إيه، وبرضه عايز يخش بجاي.
مولانا الشيخ: ما الحديث {كل حسب ونسب ينقطع إلا حسبي ونسبي} سيدنا عمر قطع الشجرة البيعة، وما يقطع سجم حبوبتك وما لنا ومل له، ناس يجيبوا حجج واهية ما عندها أصل، أنت كمان فهمت، سيدنا عمر قطع شجرة الرضوان، وأنا ما لنا إذا سيدنا عمر قطع شجرة الرضوان، إحنا هسه نفتش شجرة الرضوان، إحنا ما طول عمرنا قاعدين نقطع في الأشجار؟ بس الواحد يحتال يشبك في أي حاجة.السائل (معلقا): ده غلط منهم يا عم الشيخ، الشجة دي ما بتلمهم بسيدنا عمر.مولانا الشيخ: أبدا.السائل (معلقا): العند بتاعهم ده، عشان قصة الشجرة دي أنحنا نظلم سيدنا عمر.مولانا الشيخ: أصالة فيه شجر مبروكة؟ أصله في شجرة مبروكة؟ إلا الإكسير يمكن.السائل: يا عم الشيخ موضوع الشجرة كان، كان بعلة، العلة يعني إيه؟مولانا الشيخ: مفيش أي سبب، سيدنا عمر خليفة وقالوا كلامه عضوا عليه بالنواجذ، الناس سمعوه وماشيين عليه هو قاطعها ليه؟ هو ذاته قاطعها ليه مال الشجرة؟ الشجرة دي ما فيها بركة، ولا مخلوقة من بركة، ولا شجرة سيدنا يحيي كمان، وإحنا قاعدين نبكي علي شجرة سيدنا يحيي، العتل وانتوا تسموها الشجرة دي؟ سيدنا يحيي جروا وراه اليهود، ده جاري علي الشجرة، الشجرة انشق كده، دخل جواها أطبق كده، إبليس قال لهم: الني جوه الشجرة ده، شقوا الشجرة نصين، لما يجي وقت زمن دخول سيدنا يحيي في الشجرة الشجرة بتنشق كده، وانتوا عندكم اسمه إيه في دنقلا فيه.السائل (معلقا): يا ها العتل يا عم الشيخ.مولانا الشيخ: وانتوا عندكم اسمه إيه؟ ما بتعرفه.السائل (معلقا): العتل يا هو.مولانا الشيخ: العتل، هو شجر بيقوم فوق البحر أوراقه زى الدبوس كده، لكن ده كبير في الخلا عندنا لسمه (العتل) بنعمل منه عدة بتاع البيت سراير سراير كراسي أنا عندي، سيدنا عمر قطع الشجرة إحنا معترفين بده، لكن مش معناه الشجرة فيها بركة.السائل (معلقا): ولا معناها إن سيدنا عمر وهابي.مولانا الشيخ: ولا معناها سيدنا عمر وهابي، سيدن عمر، أعجب حاجة اللي راح تاخدوه من سيدنا عمر، زواجة من بنت سيدنا علي، وتبركه بسيدنا أو العباس، ما تقدروا تقولوا أي حاجة في سيدنا عمر.السائل (معلقا): وسيدنا العباس ما معترفين يه عشان، جايبينه حجة، حجة الحي علي الميت وكده، معترفين بيه الحديث بتاع سيدنا العباس إنه سيدنا عمر قدمه يجيبه يحتجوا بيه باعتبار أنه توسل بالحي وكده.مولانا الشيخ: ما كان سيدنا عمر ذاته، اتقدم عشان سيدنا عمر أكبر من سيدنا العباس، في الخلافة أكبر، في الإسلام أقدم، ولا إيه؟ هم عاوزين يخفوا قصة القرابة ده مخصوص.السائل (معلقا): شايف يا مولانا الحكاية دي ذاتها قلبوها عملوها حجة تانية.مولانا الشيخ: أيوه.السائل (معلقا): حتى توسل سيدنا عمر بالعباس يقولوا إنه يعني الحي أفضل من الميت.مولانا الشيخ: الحي أفضل من الميت؟ لفظ الحي أفضل من الميت ده واحد نصراني قابل سيدنا علي، نصراني قال لسيدنا علي، الحي أفضل من الميت، سيدنا علي ما بيفوت عليه حاجة قال له: كل الحي مش أفضل من كل الميت، قال له: لأ الحي أفضل من الميت، قال له: مرت كدي أفضل من السيدة مريم؟السائل (معلقا): السيدة مريم، عملها في رقبته.مولانا الشيخ: في رقبته، قال له: مرتك دي أفضل من السيدة مريم؟
نهاية الدرس الثاني- - -






مشاركة المقال
mohamed fares
@كاتب المقاله
كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع برهانيات كوم .

مقالات متعلقة



Seoplus جميع الحقوق محفوظة ل برهانيات كوم