-->
إغلاق القائمة
إغلاق القائمة
404
نعتذر فقد تم نقل الموضوع ; الرجاء زيارة الارشيف! الأرشيف

الأربعاء، 18 أكتوبر 2017

علموا عنى : 3. 4 الحديث {كنا نورين بين يدي القديم الأزلي}

علموا عنى : 3. 4 الحديث {كنا نورين بين يدي القديم الأزلي}

برهانيات كوم / الطريقة البرهانية 


3. 4 الحديث {كنا نورين بين يدي القديم الأزلي}السائل: سيدنا أبو طالب.مولانا الشيخ: آى.السائل: هل في كلام في السيرة يعني بيقول إنه هو ما نطق بالشهادتين، في ناس قالوا إنه نطق بالشهادتين، في كلام بالمعني ده؟مولانا الشيخ: قال إيه؟سائل آخر (موضحا): بيقول موضوع سيدنا أبو طالب يا عم الشيخ، فيه ناس بيقولوا نطق بالشهادتين، فيه ناس بيقولوا ما نطق بالشهادتين.مولانا الشيخ: بالرواية بتاع سيدنا العباس إنه نطق، الحديث {كنا نورين بين يدي القديم الأزلي} حديث {وما زلنا ننتقل من صلب طاهر إلي رحم طيب حتى ظهر علي في عبد المطلب (1) وظهرت في عبد الله} المحدثين يقولوا الحديث ده حديث آحاد، وسيدنا الحسين بيعتمده يقول:مع رسول الله يسعي نازلا ... ....................................السائل: والله يا عم الشيخ في مرة. . . . , كان في مرة سيدنا أبو طالب في بعض الأيام، مش عارف يعذب في النار ولا كده، في واحد من الإخوان وراني يعني في كتاب تبرئة الذمة في جزء منه كده، إنه سيدنا أبو طالب مش عارف؟مولانا الشيخ: في حضحاض من النار! وما يقول.السائل: ليه يا عم الشيخ؟ ليه ليه؟مولانا الشيخ: الكلام ما كتير أنا وريتك في الجوهرة {كنا نورين بين يدي القديم الأزلي وما زلنا ننتقل من صلب طاهر إلي رحم طيب، حتى ظهر علي في عبد المطلب وظهرت في عبد الله} المحدثين بيشوفوا الحديث ده حديث آحاد، سيدنا الحسين بيعتمده:مع رسول الله يسعي نازلا ... قاتل الجن ببئر العالمينخلاص خلي غيره بقي.السائل (معلقا): ما دام أخذ النص ده، من باب أولي يبقي أبوه، أهلا وسهلا.مولانا الشيخ: أله الواحد لما يشتمك ما بيقول ليك "ينعل أبوك"، مش كده؟ ولا ينعلك بيقول؟ تشتم أبو سيدنا علي إزاي؟ ده مش عيب ساكت؟ مش عيب؟السائل (معلقا): عيب.سائل آخر (معلقا): في صياغة الحديث بتاع {يحشر المرء مع من أحب} (2) كل واحد من الصحابة بيحب النبي - صلى الله عليه وسلم - جدا، حتى اعادة بيه العرب كلهم.__________(1) المقصود أبو طالب كما سيذكر مولانا لاحقا(2) الحديثالسائل:. . . . مؤتمر صلح. . . . إلي آخر لحظة كان بيتكلموا، آخر موقف كان مع الرسول - صلى الله عليه وسلم - مع عمه أمام قريش قالوا لسيدنا أبو طالب يعني النبي - صلى الله عليه وسلم - لو كان عاوز مال نديله كل المال، لو كان عاوز جاه، نديله كل الجاه.مولانا الشيخ: مشي كبلمه قال: لو وضع الشمس في يميني والقمر علي يساري علي أن أترك هذا الأمر لم أفعل، مشوا كتبوا معاهدة علقوها في الكعبة، قال اتفقنا أننا نقاطعكم لا نزوج منكم، ولا نشيع جنائزكم، ولا نعزي في ميتكم ولا أي حاجة، وعلقناه في الكعبة، جه كلم النبي عليه الصلاة والسلام، نزل سيدنا حبريل قال له: ربنا سلط علي الورقة ده الأرضة أكل كل الأسماء إلا الأسماء الإلهية، قال لهم: ابن أخوي قال: كده كده، جيبوا الورقة دي نشوفها، يا هو يكون صادق يا انتوا تكونوا صادقين، جابوا الورقة وفكوه لقوه كل الأشياء مأكولة بالأرضة إلا الأسماء الإلهية، ده اعتراف ولا ما اعتراف، المعتمد عند الصوفية أن سيدنا أبو طالب عنده الإيمان اللي قبل الإسلام، زى بحيرا، زى السيدة خديجة، زى سيدنا أبو بكر، كتيرين، وفيه كتابين "أسني المطالب في نجاة أبو طالب" واحد بتاعابن حجر العسقلاني، ابن حجر الهيثمي، وعلي كل حال الرواية بتاع سيدنا العباس إنه نطق بالشهادتين، النبي قال له: قول هو لأشهد لك بها يوم القيامة يا عماه، قاله، لكن في صحيح مسلم فيه أحاديث مكذوبة، أنه في حضحاض من النار، لمن قالوا لسيدنا علي أبوك مات، النبي قال له روح جره ارميه في الزبالة، فيه أحاديث زى كده.السائل:. . . . سيدنا علي هنا، سيدنا القاسم وسيدنا إبراهيم، سيدنا القاسم وسيدنا إبراهيم أولاد الرسول - صلى الله عليه وسلم - دول من الأنبياء يا عم الشيخ؟مولانا الشيخ: لأ، لو عاشوا كانوا عاوزين النبوة، تعملهم مرايتين تعرف المعني.





مشاركة المقال
mohamed fares
@كاتب المقاله
كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع برهانيات كوم .

مقالات متعلقة



Seoplus جميع الحقوق محفوظة ل برهانيات كوم