برهانيات كوم / الطريقة البرهانية
السائل: ...... تشرح الاحزاب ومعانى الكلمة؟مولانا الشيخ: الأحزاب ماممكن تنشرح، مين يقدر يعرف الأحزاب.السائل (معلقاً): .....مولانا الشيخ: ده أصله ماممكن، نشرح نقول شنوه؟السائل (معلقا) ً: ........ الاحزاب الصغيرة.مولانا الشيخ: شنوه؟ /تقصد الحروف المعجمة فيهُ؟(الوجه الثانى)
مولانا الشيخ: لا لأمعاهم، معاهم جوه وبرهالسائل: هل فى {والذين معه} 51 دى يامولانا تشمل غير الصحابة، الصحابى ماهو اللى شاف النبى أو سمع له؟مولانا الشيخ: {والذين} تشير لسيدنا أبو بكر.السائل: لابد يكونوا صحابة يعنى، لابد يكونوا صحابة {الذين معه} ?مولانا الشيخ: مش صحابة، مَعاهُ، ما الصاحب شكل والمعية شكل، الصاحب اللى شاف النبى ولو مرة واحد، المعية اللى مع النبى فى الظاهر والباطن سوا كده.السائل: لكن ده ممكن يكون فوق، فوق تبع التابعين أو تابع التابعين؟مولانا الشيخ: ما أويس القرنى.السائل: {الذين معه}؟مولانا الشيخ: آه آهو الرؤساء، والاقطاب وغيرهم فيه.السائل: مافى بتثبت انه يطلع التأويل من القرآن كونه غير اللغة، كونهم بيجيبوا الآيات بتاعة {إنا أنزلناه قرآنا عربيا} وآيات التفكر والتدبر ...... القرآن ويقولوا دى كلها مربوطة باللغة، ف مافى حاجة ........ الناس تخليهم يأولوا، والتأويل خارج اللغة العربية؟مولانا الشيخ: عن الشريعة.السائل (معلقاً): عن الشريعة ......مولانا الشيخ: ليه؟ عدم معرفة، ليه؟ {من كان فى هذه أعمى فهو فى الخرة أعمى وأضل سبيلا} 53معناه العميان ما يدخل الجنة، ولا ابن أم مكتوم حتى؟السائل: ........مولانا الشيخ: قول لى طيب يعمل إيه؟ أنا مش عاوز أقعد أنا عاوز أمشى أنوم، يا مسلمين آخر زمن و {من كان فى هذه أعمى فهو فى الخرة أعمى وأضل سبيلا} معناه إيه باللغة؟ أى عميان ما يدخل الجنة، لقيته كده؟ طيب و {ومن شهد منكم الشهر فليصمه} العميان مايصوم؟ لا إله إلا الله مفيش عصاية ولا مركوب قديم جنبى، عثمان جهنم، ماتقول، أصل اللى بيضعفه إيه؟ اللى بيأولوا ماتوا والقاعدين أبوا، ده اللى بيضعف التأويل، وإذا كان اللغة كفاية لفهم القرآن ما العرب اللى أصل لغتهم ياهو نزل عليهم، ما قدروا يفهموه ليه؟ الحكاية مرفوض من أصله، مافهمت؟ كان هم البراهم فهموا.السائل: طيب ياعم الشيخ، فيه آية وردت هى دليل، دليل على انه التأويل، فيه آية، آية وردت على إنه التأويل، فيها دليل على إنه التأويل موجود، هى التأويل بتاعت سورة البقرة الذين يتبعون تأويله، الذين يتبعون تأويله الأية دى ذاتها؟مولانا الشيخ: أيوة لأ (إنا أنزلنا إليك الكتاب بالحق منه آيات محكمات هن أم الكتاب وأخر متشابهات فأما الذين فى قلوبهم زيغ فيتبعون ماتشابه ابتغاء الفتنة وابتغاء تأويله وما يعلم تأويله إلا الله} كده , {الله نزل أحسن الحديث كتابا متشابها مثانى تقشعر منه جلود الذين} هنا ذكر مولانا آية أخرى
السائل: هم بيقولوا دى منع، بيقولوا دى منع ياعم الشيخ؟مولانا الشيخ: دى منع، لأ، من اللى بيأولوا بالغلط، قالوا للنبى: ربك منو؟ قال: الله، مشوا سموا واحد صنم اللات، ربك اسمه مين؟ اسمها لمنان، مشوا سموا صنم منوات، ده الممنوع، لكن التأويل الى يظهر معناه ده أمر أساسى.
مولانا الشيخ: لا لأمعاهم، معاهم جوه وبرهالسائل: هل فى {والذين معه} 51 دى يامولانا تشمل غير الصحابة، الصحابى ماهو اللى شاف النبى أو سمع له؟مولانا الشيخ: {والذين} تشير لسيدنا أبو بكر.السائل: لابد يكونوا صحابة يعنى، لابد يكونوا صحابة {الذين معه} ?مولانا الشيخ: مش صحابة، مَعاهُ، ما الصاحب شكل والمعية شكل، الصاحب اللى شاف النبى ولو مرة واحد، المعية اللى مع النبى فى الظاهر والباطن سوا كده.السائل: لكن ده ممكن يكون فوق، فوق تبع التابعين أو تابع التابعين؟مولانا الشيخ: ما أويس القرنى.السائل: {الذين معه}؟مولانا الشيخ: آه آهو الرؤساء، والاقطاب وغيرهم فيه.السائل: مافى بتثبت انه يطلع التأويل من القرآن كونه غير اللغة، كونهم بيجيبوا الآيات بتاعة {إنا أنزلناه قرآنا عربيا} وآيات التفكر والتدبر ...... القرآن ويقولوا دى كلها مربوطة باللغة، ف مافى حاجة ........ الناس تخليهم يأولوا، والتأويل خارج اللغة العربية؟مولانا الشيخ: عن الشريعة.السائل (معلقاً): عن الشريعة ......مولانا الشيخ: ليه؟ عدم معرفة، ليه؟ {من كان فى هذه أعمى فهو فى الخرة أعمى وأضل سبيلا} 53معناه العميان ما يدخل الجنة، ولا ابن أم مكتوم حتى؟السائل: ........مولانا الشيخ: قول لى طيب يعمل إيه؟ أنا مش عاوز أقعد أنا عاوز أمشى أنوم، يا مسلمين آخر زمن و {من كان فى هذه أعمى فهو فى الخرة أعمى وأضل سبيلا} معناه إيه باللغة؟ أى عميان ما يدخل الجنة، لقيته كده؟ طيب و {ومن شهد منكم الشهر فليصمه} العميان مايصوم؟ لا إله إلا الله مفيش عصاية ولا مركوب قديم جنبى، عثمان جهنم، ماتقول، أصل اللى بيضعفه إيه؟ اللى بيأولوا ماتوا والقاعدين أبوا، ده اللى بيضعف التأويل، وإذا كان اللغة كفاية لفهم القرآن ما العرب اللى أصل لغتهم ياهو نزل عليهم، ما قدروا يفهموه ليه؟ الحكاية مرفوض من أصله، مافهمت؟ كان هم البراهم فهموا.السائل: طيب ياعم الشيخ، فيه آية وردت هى دليل، دليل على انه التأويل، فيه آية، آية وردت على إنه التأويل، فيها دليل على إنه التأويل موجود، هى التأويل بتاعت سورة البقرة الذين يتبعون تأويله، الذين يتبعون تأويله الأية دى ذاتها؟مولانا الشيخ: أيوة لأ (إنا أنزلنا إليك الكتاب بالحق منه آيات محكمات هن أم الكتاب وأخر متشابهات فأما الذين فى قلوبهم زيغ فيتبعون ماتشابه ابتغاء الفتنة وابتغاء تأويله وما يعلم تأويله إلا الله} كده , {الله نزل أحسن الحديث كتابا متشابها مثانى تقشعر منه جلود الذين} هنا ذكر مولانا آية أخرى