برهانيات كوم / الطريقة البرهانية
مولانا الشيخ: (ففتقناهما).السائل: الفتق شنوه ياعم الشيخ؟مولانا الشيخ: صلى الله عليه وعلى أهله وصحبه وسلم، ده الدرة وده الفتقوده الرتق:يقولون أن الفتق للرجع لازم فَهُم صُدِعوا لكنهم لم يثابروابيقولوا لينا اللى بيموت بيجى الآخرة، هم ماتوا ماجونا هناك ليه؟ لازم راحوا فى الناحية التانية:يقولون أن الفتق للرجع لازم فَهُم صُدِعوا لكنهم لم يثابروايقولون أن الفتق للرجع لازمالسائل: إن الرسول صلى الله عليه وسلم، هى من البدء إلى النهاية، ........ من موطن العظمة، لمن تجى تلقى الناس، .... يعنى البداية مثلا نضيفه، ..... فى بعض الناس كده أعمالهم خبيثة، وبعض أعمالهم .... بعدين يجيبه، مع العلم هى ..... ، كونه إنه ذاته مثلا ... .؟مولانا الشيخ: مافى غير كده.السائل (معلقاً): مافى غير كده.مولانا الشيخ: مش هو الأصل الأول؟السائل (معلقاً): الأصل النظيف.مولانا الشيخ: لأ خلينا من نضافته، هو الأصل الأول ولا ّ لأ؟ إبليس مخلوق من وين؟
السائل (معلقاً): ..... ياعم الشيخ، من الأصل.مولانا الشيخ: نضيف ولا وسخ؟ وابن كلب:هذا الوجود وإن تعدد ظاهرا وحياتكم ما فيه إلا أنتمبل أنتم نفس الوجود حقيقة فالذات والأفعال كل منكمالسيد أحمد عربى الشرنوبى يقول كده:فامهد بوحدتك الخيال فما هنا أحد يرى وحياتكم إلا كمعثمان جاتك داهيتين، سنجك 98 زى الزفت:هذا الوجود وإن تعدد ظاهرا وحياتكم ما فيه إلا أنتمبل أنتم نفس الوجود حقيقة فالذات والأفعال كل منكمفامهد بوحدتك الخيال فما هنا أحد يرى وحياتكم إلا كمجناب الأمين زَّنتْ، ولا لسه مازَّنت، جناب الأمين ماتقول؟ كويس جداً إيه؟ واحنا بنوسخ هسه لو فيه علماء كانوا قطعوا رؤوسنا بالمركوب مش السيف.السائل: أقله نسمع كلام سيدنا جابر ده، أقله نسمع كلام سيدنا جابر ده، اللى سيدنا جبريل إستغرب فيه، وقال للرسول صلى الله عليه وسلم ولما التعب يعنى، المقصود بالعقل هو ده، يعنى الرسول صلى الله عليه وسلم ممكن اى يعنى ... ؟مولانا الشيخ:كل شىء معناه والكل منه وعليه مبناه ما اختل شرطاالسائل: هى المعنى وألفاظنا لها، ياعم الشيخ فيه فى المعنى ده؟
بمعنى شايقى (قبيلة الشايقية فى شمال السودان)
مولانا الشيخ: أيوه:فكانت هى المعنى وألفاظنا لها فيا حسن ألفاظ تكون لها معنىالسائل: ازاى يكون معنى إلهى ومعنى نبوى صرف؟مولانا الشيخ: وإلا يبقى بربرى، شايقى، جعلى، هنا، ياعم الشيخ الناس ديل عندهم أشياء، الحقيقة، يلخم العقل ناس محيرين لا لا يشحَتونا، لا يفكونا نمشى لغيرهم، وغيرهم مافى، .......... فيه غيرهم؟ إذا فاكيناهم كمان يجروا يخلونا، أنا غايته ماداير امشى.
السائل (معلقاً): ..... ياعم الشيخ، من الأصل.مولانا الشيخ: نضيف ولا وسخ؟ وابن كلب:هذا الوجود وإن تعدد ظاهرا وحياتكم ما فيه إلا أنتمبل أنتم نفس الوجود حقيقة فالذات والأفعال كل منكمالسيد أحمد عربى الشرنوبى يقول كده:فامهد بوحدتك الخيال فما هنا أحد يرى وحياتكم إلا كمعثمان جاتك داهيتين، سنجك 98 زى الزفت:هذا الوجود وإن تعدد ظاهرا وحياتكم ما فيه إلا أنتمبل أنتم نفس الوجود حقيقة فالذات والأفعال كل منكمفامهد بوحدتك الخيال فما هنا أحد يرى وحياتكم إلا كمجناب الأمين زَّنتْ، ولا لسه مازَّنت، جناب الأمين ماتقول؟ كويس جداً إيه؟ واحنا بنوسخ هسه لو فيه علماء كانوا قطعوا رؤوسنا بالمركوب مش السيف.السائل: أقله نسمع كلام سيدنا جابر ده، أقله نسمع كلام سيدنا جابر ده، اللى سيدنا جبريل إستغرب فيه، وقال للرسول صلى الله عليه وسلم ولما التعب يعنى، المقصود بالعقل هو ده، يعنى الرسول صلى الله عليه وسلم ممكن اى يعنى ... ؟مولانا الشيخ:كل شىء معناه والكل منه وعليه مبناه ما اختل شرطاالسائل: هى المعنى وألفاظنا لها، ياعم الشيخ فيه فى المعنى ده؟
مولانا الشيخ: أيوه:فكانت هى المعنى وألفاظنا لها فيا حسن ألفاظ تكون لها معنىالسائل: ازاى يكون معنى إلهى ومعنى نبوى صرف؟مولانا الشيخ: وإلا يبقى بربرى، شايقى، جعلى، هنا، ياعم الشيخ الناس ديل عندهم أشياء، الحقيقة، يلخم العقل ناس محيرين لا لا يشحَتونا، لا يفكونا نمشى لغيرهم، وغيرهم مافى، .......... فيه غيرهم؟ إذا فاكيناهم كمان يجروا يخلونا، أنا غايته ماداير امشى.