-->
إغلاق القائمة
إغلاق القائمة
404
نعتذر فقد تم نقل الموضوع ; الرجاء زيارة الارشيف! الأرشيف

الجمعة، 13 سبتمبر 2019

من كتاب علموا عنى الجزء الرابع لسيدى فخر الدين الشيخ محمد عثمان عبده البرهاني

من كتاب علموا عنى الجزء الرابع لسيدى فخر الدين الشيخ محمد عثمان عبده البرهاني

برهانيات كوم 

من كتاب علموا عنى الجزء الرابع لسيدى فخر الدين الشيخ محمد عثمان عبده البرهاني 

10. 4 الدين والدنيا
السائل: بعدين يا عم الشيخ الشعراوي ده أول ما. . . . بدء يبدء ذاكر ليه 18 سند، في ناس في التاريخ بتتكلم عن قصة الإنسان الأول في موطن وكده، قال أصله ما ممكن، ولا يقبل ينشرح، الشعراوي.
مولانا الشيخ: قال شنوه؟
السائل: قال ما بيقبل إنه. . . .، بدري أول مما ابتدأ يتكلم كان في الإذاعة، هسع رجل تاني للـ، بعدين كان دائما بيجيب تفاسير سيدنا علي، كان بيستدل بالآية (أعلم أن الله. . . . ) بيستدل بالحديث ده.
مولانا الشيخ: ما الدنيا ما. . . . في الأكل والشرب.
السائل (معلقا): هم سنة الحياة كده، هم بيشوفوا في الدين ذاته يا عم الشيخ، في الدين ذاته أول المقصود بالحياة، نظم الحياة، وقواعد الحياة، بعدين ما بعد الحياة دي ما الأشياء الروحية الدين والدنيا.
مولانا الشيخ: ما بعد الحياة ده ما للآخرة، هسه النهارده كيف؟
السائل (معلقا): بيقولوا إنه الدين، بيقولوا إنه الدين أبدا ما يحس بالعبادات الروحية.
مولانا الشيخ: أصل الحياة ده شنوه؟
السائل (معلقا): بين الدين والدنيا والآخرة.

مولانا الشيخ: الدين يوريك الحلال والحرام بس، الدنيا، كلام الدين في الدنيا يقول لك: كده حرام وكده حرام وكده حرام، ما تأكل كده وكده وكده، ما تشرب كده وكده وكده، يعني لمن الدين، لمن الدين يأمر بالسارق قطع الأيد ما تعترف زى قصة إخوان المسلمين ده موضوع حكم قائم لوحده، ده هو نفس الدين، تجلد الزاني تجلد الزاني، هو نفس الدين، الإخوان المسلمين بيشوفوا ده براه وده براه، لا أبدا، ما واضح؟ الإخوان المسلمين بيشوفوا إيه؟ بيشوفوا الاحكام لوحده والدين لوحده، لا أبدا، نفس الدين، يعني سيدنا عمر جلد ولده، ما تفتكر ده خارج من الدين ده هو نفس المطلوب بتاع الدين، ما دغري؟ سيدنا عمر جلد ولده، ما تفتكر ده قضية لوحدها، لأ، ده هو نفس الدين، الدين بيوري لك من الدنيا اللوازم، تأكل كده ما تأكلش كده، تشرب كده ما تشربش كده.السائل: عم الشيخ واحد من الأولياء بيقول:من يعترض علينا ... لا يهتدي إلينامولانا الشيخ: أصله كده.السائل: نعم.مولانا الشيخ: أصله كده.من يعترض علينا ... لا يهتدي إليناإنا قد استغنينا ... عن أهل ذاك الدار

لقراءة المزيد اضغط هنا 
مشاركة المقال
mohamed fares
@كاتب المقاله
كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع برهانيات كوم .

مقالات متعلقة

إرسال تعليق



Seoplus جميع الحقوق محفوظة ل برهانيات كوم