-->
إغلاق القائمة
إغلاق القائمة
404
نعتذر فقد تم نقل الموضوع ; الرجاء زيارة الارشيف! الأرشيف

الثلاثاء، 17 أكتوبر 2017

علموا عنى : 10. 3 الملك والأولياء

علموا عنى : 10. 3 الملك والأولياء

برهانيات كوم / الطريقة البرهانية 

10. 3 الملك والأولياء

السائل: حتى {إذا جاء أجلهم لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون} دي تتعارض مع الكلام ده يا عم الشيخ؟مولانا الشيخ: مش لا يؤخؤ، لكن {إذا جاء} إذا ما جيش؟السائل (معلقا): لا إله إلا الله.سائل آخر (معلقا): خليهم يموتوا، ما خبير.السائل (معلقا): ما راح يحله، لما يبقي نجار، اللي بيجوه يعرفه.مولانا الشيخ: هو ما منتبه لـ {إذا}، إذا جه وإذا ما جيش، ما بيتعرف، فيه أولياء بيزودوا في عمرهم، فيه أولياء بينقصوا في عمرهم، فيه اولياء يدوا ده زيادة وده زيادة وده زيادة.السائل: ما خلاص بقي اشتغل علي كيفه؟مولانا الشيخ: {لهم ما يشاءون} ده قطعت أي سبب.السائل: ناس خدوا كل التحفظات؟مولانا الشيخ: {لهم ما يشاءون} بس.السائل (معلقا): عند ربنا طوالي يا عم الشيخ.مولانا الشيخ: أيوه.السائل (معلقا): يا سلام.مولانا الشيخ: وانتوا ما قادرين تفهموا في الأسماء، المشيئة هي رسمة الخرطة، المشيئة معناها رسم الخرطة.السائل: المشيئة رسم الخرطة؟مولانا الشيخ: رسم الخرطة، الأمر هو الأمر:الأمر أمر واحد ... وإثنان بعد الإلتفات (1)الأمر أمر واحد وإثنان بعد الإلتفات {وما أمرنا إلا واحدة} (2) يا هو، محبة الأمر ده الإرادة، تصوير الخلق اللي عاوزه الأمر ده المشيئة كن موطن الأسماء لمن تيجي لوحده يقول ليك:وأمري بأمر الله إن قلت كن يكن (3) ... ..................................ما خلاص ده علي كيفه.السائل:. . . . روح سيدنا.مولانا الشيخ: إذا سيدنا عيسي، ولا سيدنا محمد طاهر سيدنا محمد بله زى بعضه، وأمري بأمر الله إن قلت كن يكن، تعرف إنه معني (كن) موطن الأسماء كلها خلاص، انتفي الأشكال، يمد الواحد من (المعز) يعزه لغاية ما يسويه ملك يودي ليه (المذل) يذله لغاية ما يبقي عتال (4)، مش كده؟علي سعة الأسماء تجري أمورهم ... وإن لم تكن أفعالهم بالسديدةالسائل: وإن لم تكن؟مولانا الشيخ: أفعالهم بالسديدة، أفعالهم مش مظبوط لكن هو كده، حصل واحد زنا وجري، جروا وراه الناس، حاسروه فوق البحر رمي الفروة فوق البحر وعمل كده دخل لجوه، واحد من الصغيرين شوية قال له يا أخي أنت كنت بتعبد إيه وده إيه؟ قال له: ذاك قضائه أما هذا فرضاءه.السائل (معلقا): قصتهم محيرة شوية التسليم مريح، التسليم مريح.مولانا الشيخ: السبب والعلة، السبب والعلة وقلة الحيا وقلة الأدب اللي يحاربونا بيه وينشفوا ريقنا فيه، عشان بننسب الشئ لنفسنا، أنت مين يا أخي لمن تنسب الشئ لنفسك، إذا هو اللي خلاك سكرت ما بحاسبك، إذا هو اللي خلاك زنيت ما بحاسبك، أنا زنيت أنا زنيت آمم، بينشف الريق.السائل (معلقا): لكن هنا في ورطة يا عم الشيخ.سائل آخر (معلقا): فيها شبكة صغيرة.السائل (معلقا): فيها شبكة صغيرة.مولانا الشيخ: ما فيها أي شبكة بس لمن تروح المحطة ده، مش تدعيه وأنت في الوطا؟السائل (معلقا): آه.مولانا الشيخ: رزق، رزق تشتغل فيه، الله الله تصهين منه ده منوه.
السائل: طيب يا عم الشيخ هم ممكن بينسبوا دايما الحاجات الكويسة لربنا سبحانه وتعالي؟مولانا الشيخ: أبدا.السائل: والحاجات البطالة.مولانا الشيخ: الكبار كده، الكبار كده.السائل (معلقا): زى قصة سيدنا الخضر يا عم الشيخ.مولانا الشيخ: طوالي زى ده أو اكعب.السائل (معلقا): أي حاجة كويسة ينسبوها لربنا، يقولوا دي إرادة ربنا، لمن ديل يعملوا حاجة بطالة يقولوا، ينسبوها لرقبتهمـ يقول {فأردت أن أعيبها} (1) يا عم الشيخ.مولانا الشيخ: ناسنا ديل مصايب، كورعينهم يفهم، كورعينهم.السائل (معلقا): هم أكيد بين الناس عاديين، لكنهم مصايب كبيرة.مولانا الشيخ: أيوه يوم {نختم علي أفواههم وتكلمنا أيديهم وتشهد أرجلهم} (2) الرجل تشهد بغير تشوف؟السائل (معلقا): مظبوط، ما ممكن.السائل: طيب لما يقول وأمري بأمر الله طبعا أمر الله هو أصلا معروف ص.مولانا الشيخ: آه.السائل: يعني هو المقصود به النبي؟مولانا الشيخ: أيوه.السائل: و {قريب من المحسنين} (3)؟مولانا الشيخ: آه.السائل (معلقا): والعدة إدوها ليك، قصة طويلة خالص.مولانا الشيخ: طويلة ساي؟ طويلة وعريضة وقصيرة وسيمنة زى ما عايز يوديه.السائل (معلقا): يبقي مصيبة مصيبة، ما مصيبة ما مصيبة.مولانا الشيخ: يعني طالع عينا، طالع عينا.السائل: ما هو نص الآية يا عم الشيخ وبس، {قال بل ربكم رب السموات والأرض الذي فطرهن وأنا علي ذلكم من الشاهدين} (4) بيقصد الشهادة ديك ذاتها يا عم الشيخ ولا شهادة تانية؟مولانا الشيخ: لا الشهادة ديك إيه؟ أنا كنت قاعد لما ربنا خلق السموات والأرض.السائل (معلقا): والله ده اللي بقصده أنا يا عم الشيخ.سائل آخر (معلقا):. . . . الأمر الإلهي.مولانا الشيخ: {والسماء بنيناها بأيد} (5) أنت عارف إيدك إذا بنت السماء ولا ما بنت، خلاص الكذب والدعوي ما بيمشي.
السائل: يعني من حيث المواطن ده يا عم الشيخ، الواحد يعرف إنه المشايخ ديل كل الإرادة الإلهية فيهم وكل الخواص النبوية عندهم؟مولانا الشيخ: الملك كله لله، بيسلمه لنفر واحد، النفر الواحد يقسمه علي أنفار كل الملك لله، مش كده؟ بيسلمه لنفر واحد، لكن بيديه ليه أمانة مش شراكة {وقل الحمد لله الذي لم يتخذ ولدا ولم يكن له شريك في الملك} (1) لكن كل الملك بيديه لواحد {ولم يكن له ولي من الذل وكبره تكبيرا} 97 تفهم الآية تعرف تكبر، إذا فهمت الآية ده، تعرف تكبر ما فهمت ولا كبرت ولا حاجة، ولا حاجة.السائل: يا سلام، يؤتي الملك لكن ما شريك، يعني العطاء ذاته بتاع الملك ده هباء؟مولانا الشيخ: أمانة ساكت.السائل: أو أمانة، لكنه ما شراكة؟مولانا الشيخ: ما شراكة.السائل (معلقا): لا إله إلا الله، وعنده كل الخواص، دي شربكة يا عم الشيخ شديدة، دي شربكة.مولانا الشيخ: أنا أحضر حاجة، الشيخ المكاشفي كان عند الشيخ عبد الباقي، قعدوا زى شهر شهرين قال لهم روحوا مشوا، وطيبة والشكينيبة (2) بيمشوا مشوار يومين برجلهم، جابوا له حمار قال الشيخ ما قال اركبه قال امشي، ما تسمعوا؟ بالحرف الواحد بينفذ، واحد فيلسوف جري قال للشيخ حاصل كده كده كده كده قال لهم قولوا ليه اركب، بعد كده ركب فات.السائل (معلقا): ناس واقفين في الحد، حد الأدب عند الكلام.مولانا الشيخ: أيوه، أيوه أيوه.السائل (معلقا): الكلام في الأولانية ما زادها تاني، الكلمة ذاتها زى ما قالها؟
مولانا الشيخ: زى ما قالها،. . . .، واحد جعلي شاطر عنده جمل راح، جه قال للشيخ أنا إنسان مزارع، وعندي جمل رايح، قال له الفاتحة، قرأ الفاتحة سكت قعد، جابوا الفطور، فطروا الصحن فاضي، الصحن فاضي قدامه قال له: يا شيدنا الشيخ، قال له: نعم، قال له الأولياء بيشوفوا الدنيا كله زى إحنا ما بنشوف الصحن ده؟ قلا ليه آى، قال له علي الطلاق أنت ولي، كده أنت قول علي الطلاق أنا ما ولي؟ قال يا فلان الجمل بتاعه في الحتة الفلاني امشي سوقه ليه، الجمل بتاعه في البلد الفلاني، امشي سوقه وإديه ليه.السائل (معلقا): يا سلام يا سلام، جعلي لكن.مولانا الشيخ: مش جعلي شاطر؟السائل: شاطر، لكن فيها جسارة شديدة؟مولانا الشيخ: جسارة شديدة، قال له علي الطلاق أنا بأعرف إن أنت ولي، تقدر تقول علي الطلاق أنا ما ولي؟السائل (معلقا): الله أكبر.سائل آخر: يا عم الشيخ الصلاة علي النبي، الحديث بتاع. . . .، هو ولي لكن ما عنده بتاع اللي،. . . . النبي - صلى الله عليه وسلم -، وطيب يا عم الشيخ خامة الوجود أساسا مختصرة علي النبي عليه الصلاة والسلام، خامة الوجود أساسا مختصرة علي النبي عليه الصلاة والسلام، والفاعل في الحالة ديك خالص الأسماء الإلهية، وتأخذ من الخامة بتاعة النبي - صلى الله عليه وسلم -، والفاعل يكون الأسماء الإلهية، وإبليس بيكون فيه تجلي. . . . إلهي ولا حاجة تانية؟مولانا الشيخ: إتشوطا (1)، هو إبليس ما هو كده، إبليس ما كده، إبليس ما كده، خامات من النبي، ولا من أم بكول؟السائل (معلقا): خامة من النبي.مولانا الشيخ: عملتوا إيه ولا عملتوا حاجة.السائل: طيب كيف يكون التجلي الإلهي؟مولانا الشيخ: لسه برضه مش عاوز يسكت.السائل: التجلي الإلهي يا عم الشيخ. . . . التجلي؟مولانا الشيخ: إلهي.السائل: إلهي، ليعني مش هي ذاتها خاصية إشارة لرفعه؟مولانا الشيخ: أيوه، أيوه.
السائل: يا عم الشيخ طيب يعني، الاسم دهب يعمل في الوجود كله، يجقلب (1) ده كده وده هنا.مولانا الشيخ: أنت عارف لكن قليل الحياء ساكت، عثمان أنت عارف تمام لكن إيه؟ قليل حياء ساكت، المواطن أديها حقها والطاعات تديها حقها والمعاصي أديها حقها، أنت هسه دي عمتك من شأنها تسويها في الراس؟ ده الجلابية، المراكيب في الرجلين، من المعقول تخت مراكيبك في راسك، وتلف عمتك برجليك؟ ليه مش كله ملكك، هو ربنا ما رب الكل، ما يكلمنا ليه يبعت الأنبياء؟ المواطن من حقها تديها حقها إعطاء كل ذي حق حقه، ده رسمه، أما تراهم بيقولوا:نحن معني الوجود فيه ... ونحن عنه كقول فيهده شنوه؟السائل (معلقا): معبرين عنه، معبرين عنه، معبرين عن إرادته وعن كل حاجة.مولانا الشيخ: من شأن العظيم ما يتعرف، شرط الكمال نفي الإدراك، من شرط الكمال جمع الأضداد ونفي الإدراك.السائل (معلقا): حاجة محيرة جدا،. . . . يا عم الشيخ.مولانا الشيخ: كل الحيرة في ديل بس.السائل (معلقا): شغلانة خالص، آه يا عم الشيخ، شغلانة ما. . . .، وما قادر يصلها.مولانا الشيخ: ما في.السائل (معلقا): ما قادر يصلها أبدا.مولانا الشيخ: انتهي منها ما في.







مشاركة المقال
mohamed fares
@كاتب المقاله
كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع برهانيات كوم .

مقالات متعلقة



Seoplus جميع الحقوق محفوظة ل برهانيات كوم