برهانيات كوم / الطريقة البرهانية
5. 5 معني {إن أول بيت وضع للناس} (4)
السائل: {إن أول بيت وضع للناس}؟مولانا الشيخ: صلي الله عليه وعلي آله وسلم، هات هات.السائل: ده داير شرح شوية يا عم الشيخ؟
مولانا الشيخ: {إن أول بيت وضع للناس للذي ببكة} التاريخ يقول: بناه أبونا آدم، بناه سيدنا نوح، بناه الملائكة، بناه محمد طاهر بناه علويه، يقولوا كده، التاريخ بيقول كده، والواقع الواقع {إذ يرفع إبراهيم القواعد من البيت وإسماعيل} (1)، {إذ بوأنا لإبراهيم مكان البيت} (2) بس ورينا محل البيت، سمعت؟ وكان يبني سيدنا إبراهيم {إذ يرفع إبراهيم القواعد من البيت وإسماعيل} مش إسماعيل اللي كان بيبني، اللي بيبني سيدنا إبراهيم اللي بيجيب الطين سيدنا إسماعيل، بعبارة أخري لمن سيدنا إبراهيم جاء لبناء البيت سيدنا إبراهيم جاب له الحجر الأسعد اللي هو الحجر الأسود، مترين في مترين كبير كده، والتراب في الحجاز ما في، التراب في الحجاز ما في، سيدنا إسماعيل بيملأ القرب من زمزم ويخته فوق الحجر ده، يمشي هناك محل التراب يعجن الطين يخت الطين فوق الحجر، الحجر تمشي، تيجي لسيدنا إبراهيم يكب الطين، الحجر يمشي ياخد ليه دبشة كبير قدر كده يخته يشيله الحجر يجي سيدنا إبراهيم يخته فوق الطين {إذ يرفع إبراهيم} السريقات من البيت ولا آدم؟ ولا مين؟ قبل منه في حد بني؟ أول بني لمين؟السائل: سيدنا إبراهيم.مولانا الشيخ: بني وخلص.السائل: نعم.مولانا الشيخ: {إذ يرفع إبراهيم القواعد من البيت وإسماعيل ربنا تقبل منا إنك أنت السميع العليم - ربنا واجعلنا مسلمين لك} (1) ولا مسلمين، سيدنا إبراهيم وسيدنا إسماعيل {ومن ذريتنا أمة مسلمة لك} ده جدود النبي عليه الصلاة والسلام، اليهود ما داخلين ولا داخلين؟ بقت مسلمين {وأرنا مناسكنا} المناسك في زمن النبي سمعت بيتكلموا عن لسان النبي بيطلبوا {وأرنا مناسكنا وتب علينا إنك أنت التواب الرحيم}، {ربنا وابعث فيهم رسولا منهم}، {لقد جاءكم رسول من أنفسكم} (2) يا هو؟ خلاص؟ أهل التفاسير يقولوا بناه أبونا آدم بنته الملائكة مركب سيدنا نوح كمان طافت بيه، ده كناية عن الحقيقة الأحمدية المعبر بقلب النبي عليه الصلاة والسلام عشان كده ناس الخلقية جعليين، ما تسمع يا مصطفي عشان كده ناسنا إيه خلقية جعليين، دغري؟ عشان {في بيوت أذن الله} (3) قلوب الذاكرين ولا فيه جامع طاير لقاكم جامع طاير؟السائل: لأ.مولانا الشيخ: ما نقول بقي؟السائل: {للذي ببكة} يا عم الشيخ؟مولانا الشيخ: {للذي} تأكيدين أي واحد يقصد البيت ده بالسوء، ربنا ينشف ريقه لا من يبكي زى أبرهة.السائل: قبل يا عم الشيخ. . . . إنه الحج كان معروف؟مولانا الشيخ: أمور الحج زمن النبي، بس ديلاك قبلتهم بيت المقدس.السائل: يا عم الشيخ كناية عن قلب النبي كيف؟ {فيه آيات بينات مقام إبراهيم} (4)؟مولانا الشيخ: ما قلنا قلب النبي {فيه آيات بينات} وفيه ضمنا مقام إبراهيم مش مصلي إبراهيم يعني فيه البيت المعمور وسيدنا إبراهيم واقف متكئ عليه.السائل: التجليات يا عم الشيخ بتاعة أفعال الأسماء.مولانا الشيخ: آه.السائل: أفعال الأسماء التجليات بتاعته في بيت المقدس يا عم الشيخ؟
مولانا الشيخ: الناس في شنوه والحسانية في شنوه (1) {فيه آيات بينات} مقام إبراهيم كمان فيه، فين مقام إبراهيم في البيت المعمور؟ متكئ عليه كده، سيدنا إبراهيم أبو الديانات كله {ومن دخله كان آمنا} (2) أنت حجيت؟ نولع فيك كبريت نشوف هايحرقك ولا لأ؟السائل: الحرامية هناك كتير يا عم الشيخ، الحرامية بيكونوا في الحج كتير؟سائل آخر (معلقا): ما دخل الإيمان.مولانا الشيخ: ده كمان. . . ..السائل: ما دخل الإيمان، ما حصل؟مولانا الشيخ: ما حصل لكن دخل مقام إبراهيم، اللي دخل مقام إبراهيم وقرأ كتاب الباء المعرف بكتاب الهو {إنه لقرآن كريم - في كتاب مكنون - لا يمسه إلا المطهرون} (3) مش المتوضئون.
مولانا الشيخ: {إن أول بيت وضع للناس للذي ببكة} التاريخ يقول: بناه أبونا آدم، بناه سيدنا نوح، بناه الملائكة، بناه محمد طاهر بناه علويه، يقولوا كده، التاريخ بيقول كده، والواقع الواقع {إذ يرفع إبراهيم القواعد من البيت وإسماعيل} (1)، {إذ بوأنا لإبراهيم مكان البيت} (2) بس ورينا محل البيت، سمعت؟ وكان يبني سيدنا إبراهيم {إذ يرفع إبراهيم القواعد من البيت وإسماعيل} مش إسماعيل اللي كان بيبني، اللي بيبني سيدنا إبراهيم اللي بيجيب الطين سيدنا إسماعيل، بعبارة أخري لمن سيدنا إبراهيم جاء لبناء البيت سيدنا إبراهيم جاب له الحجر الأسعد اللي هو الحجر الأسود، مترين في مترين كبير كده، والتراب في الحجاز ما في، التراب في الحجاز ما في، سيدنا إسماعيل بيملأ القرب من زمزم ويخته فوق الحجر ده، يمشي هناك محل التراب يعجن الطين يخت الطين فوق الحجر، الحجر تمشي، تيجي لسيدنا إبراهيم يكب الطين، الحجر يمشي ياخد ليه دبشة كبير قدر كده يخته يشيله الحجر يجي سيدنا إبراهيم يخته فوق الطين {إذ يرفع إبراهيم} السريقات من البيت ولا آدم؟ ولا مين؟ قبل منه في حد بني؟ أول بني لمين؟السائل: سيدنا إبراهيم.مولانا الشيخ: بني وخلص.السائل: نعم.مولانا الشيخ: {إذ يرفع إبراهيم القواعد من البيت وإسماعيل ربنا تقبل منا إنك أنت السميع العليم - ربنا واجعلنا مسلمين لك} (1) ولا مسلمين، سيدنا إبراهيم وسيدنا إسماعيل {ومن ذريتنا أمة مسلمة لك} ده جدود النبي عليه الصلاة والسلام، اليهود ما داخلين ولا داخلين؟ بقت مسلمين {وأرنا مناسكنا} المناسك في زمن النبي سمعت بيتكلموا عن لسان النبي بيطلبوا {وأرنا مناسكنا وتب علينا إنك أنت التواب الرحيم}، {ربنا وابعث فيهم رسولا منهم}، {لقد جاءكم رسول من أنفسكم} (2) يا هو؟ خلاص؟ أهل التفاسير يقولوا بناه أبونا آدم بنته الملائكة مركب سيدنا نوح كمان طافت بيه، ده كناية عن الحقيقة الأحمدية المعبر بقلب النبي عليه الصلاة والسلام عشان كده ناس الخلقية جعليين، ما تسمع يا مصطفي عشان كده ناسنا إيه خلقية جعليين، دغري؟ عشان {في بيوت أذن الله} (3) قلوب الذاكرين ولا فيه جامع طاير لقاكم جامع طاير؟السائل: لأ.مولانا الشيخ: ما نقول بقي؟السائل: {للذي ببكة} يا عم الشيخ؟مولانا الشيخ: {للذي} تأكيدين أي واحد يقصد البيت ده بالسوء، ربنا ينشف ريقه لا من يبكي زى أبرهة.السائل: قبل يا عم الشيخ. . . . إنه الحج كان معروف؟مولانا الشيخ: أمور الحج زمن النبي، بس ديلاك قبلتهم بيت المقدس.السائل: يا عم الشيخ كناية عن قلب النبي كيف؟ {فيه آيات بينات مقام إبراهيم} (4)؟مولانا الشيخ: ما قلنا قلب النبي {فيه آيات بينات} وفيه ضمنا مقام إبراهيم مش مصلي إبراهيم يعني فيه البيت المعمور وسيدنا إبراهيم واقف متكئ عليه.السائل: التجليات يا عم الشيخ بتاعة أفعال الأسماء.مولانا الشيخ: آه.السائل: أفعال الأسماء التجليات بتاعته في بيت المقدس يا عم الشيخ؟