-->
إغلاق القائمة
إغلاق القائمة
404
نعتذر فقد تم نقل الموضوع ; الرجاء زيارة الارشيف! الأرشيف

الخميس، 14 سبتمبر 2017

علموا عنى : فضل سيدنا على بن ابى طالب على جبريل

علموا عنى : فضل سيدنا على بن ابى طالب على جبريل

برهانيات كوم 

حتى حصل من غرابة التاريخ بيجى سيدنا جبريل يكون قاعد جنب النبى عليه الصلاة والسلام يجى داخل عليه سيدنا أبو بكر يكون قاعد إعتيادى، يصادف يكون جبريل قاعد جنب النبى عليه الصلاة والسلام يجى سيدنا عمر يكون قاعد إعتيادى، بيصادف يجى سيدنا عثمان يكون سيدنا جبريل قاعد إعتيادى، يصادف سيدنا جبريل يكون قاعد يجى سيدنا على يتكرفس يقعد بالأدب، تكرر الموضوع ده، مرة، ومرة، ومرة، رسول الله صلوات الله وسلامه عليه سأل جبريل قال له: يا أخى يا جبريل رئيس الصحابة أبو بكر بيجى إنت بتكون قاعد إعتيادى، عمر بيجى بتكون قاعد إعتيادى، عثمان بيجى بتكون قاعد إعتيادى، إشمعنى لما يجى على إنت تقعد بالأدب؟ قال: له علىّ حق الشيخوخة يا رسول الله، قال له: إيه الشيخوخة دى؟ اللى على ليه عليك؟ قال له: يا رسول الله لّمن تبارك وتعالى أمرنا بالسجود لآدم كلنا كنا مصطفين عايزين نسجد، لكننا كلنا بنعرف إنه واحد راح يأبى السجود وراح ينسخط، وراح يكون القائد الأول لأصحابين النار، أنا عايز أسجد وقاعد عشان أسجد، قال بأتلفت كده عاوز أشوف اللى راح ما يقبل السجود ويأبى مين؟ جه بقى روح سيدنا على قام داسنىِّ وسجدنىِّ من الوقت ده ليه علىِّ حق الشيخوخة، فأنا باحترمه، واضح؟ طيب الحديث ده بعض من العلماء بيشوفوا إنه ده حديث آحاد ما معتمد، عند الصوفية معتمد، قالوا الرؤساء: طالما (بيمدح سيدنا على) قال:طالما للأملاك كنت دليلاً ... ولناموسهم هديت سبيلاَيوم نادى رب السما جبريلاً ... وهو لولاك فاته الاهتداءُمثلاً، بعدين فهمنا من كل النواحى ده إنه جبريل كان من الملائكة وكان مأمور بالسجود والآية بتوضح ده، واضح؟ بعدين لّمن تشوف إنه (كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ (50) الكهف) مش كده؟ نفهم بإنه إبليس كان من الجن، واضح؟ كان من الجن يعنى إيه؟ هم وكلهم كانوا أولاد الجن، الاسم الأول، اسمه الجان، الجن اسم أولاده، (وَخَلَقَ الْجَانَّ (15) الرحمن) قال (مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ (15) الرحمن) (وَالْجَانَّ خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نَارِ السَّمُومِ (27) الحجر) فكان الأصل إيه؟ أصلهم الأول إسمه جان، أولاده هم الجن، ظاهر؟ بعدين الملايكة ديل مخلوقين من نور النار إحنا وضحنا إنه أصلهم كانوا نار، بعدين تلطفت النار بنور الإيمان بقت نور، فالملايكة الفلكيين مخلوقين من إيه؟ من نور النار، ما من النور، أنا ما بقول من النور، من النار لكن بقى نور نسميه نور النار زى الكهرباء زى اللمبة .... ،






مشاركة المقال
mohamed fares
@كاتب المقاله
كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع برهانيات كوم .

مقالات متعلقة



Seoplus جميع الحقوق محفوظة ل برهانيات كوم