برهانيات كوم
ربنا جل وعلا وضّح أصناف السير قال (يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ) 6 الانشقاق، الكدح إنما هو المشى البطئ، زى واحد بيزح، يزح يعنى إيه؟ بعربيته، بيدّردع، يدّردع ينفع؟السائل: يزحف، يزحف شوية.مولانا الشيخ: يزحف؟السائل (معلقاً): يزحف.مولانا الشيخ: بس ياهو، يدّردع ما ينفعشى؟ شفت يا شيخ؟ ده أصغر صنف، التانية، التانية (إنى ذاهب إلى ربى) 99 الصافات، صنف من السير، مثلاً، الثالثة (السابقون السابقون) 10 الواقعة، مش الجرى الشديد؟ الرابعة (فروا إلى الله) 50 الذاريات، واضح؟ سبع اصناف ربنا وضحه فى أصناف السير، خلاص ياعم الشيخ؟ وكل واحد على حسب إجتهاده وهمته وعقيدته، فهمنا ده كمان؟ ظاهر؟ بعدين من عدة السير يقول ربنا يحلف يقول (لا أقسم بهذا البلد وأنت حل بهذا البلد) 4 البلد، يعنى بيقسم بذات النبى عليه الصلاة والسلام، بيقول له أنا مش راح أحلف بالبلد الحرام ولا بالمشعر الحرام ولا بالكعبة، بل المقصود بالقسم أنت (لا أقسم بهذا البلد) ما دمت (أنت حل بهذا البلد)، (ووالد وماولد) ولا أقسم بأبوك آدم ولا أولاده الأنبياء من بعد منه، بل المقصود بالقسم أنت (لقد خلقنا الإنسان فى كبد) مشاق صعبة، (يقول أهلكت مالا لبدا أيحسب أن لم يره أحد) هو بيفتكر إن إحنا ما شايفين (فلا أقتحم العقبة) ليه ما سافر إلينا (وما أدراك ما العقبة) فيه فصل فى المصحف فيما بين (وما أدراك وما يدريك) ما أدراك يعنى واحد بيعرف أكتر منك مافى، وما يدريك يعنى مين قال ليك، واضح؟ (فلا أقتحم العقبة وما أدراك ما العقبة فك رقبة) يقتحم العقبة عشان إيه؟ عشان العتق عشان يفك رقبته، خلاص؟ بعدين المريد البطال الوحش، اللى ما بيعمل أى حاجة غير شوية أوراد والصلوات والصوم والزكاة والحج ويعمل شوية من الأوراد بسيط جداً، الأوراد ده ربنا بيربيه، ربنا بيربى الأوراد ده، ظاهر؟ بعدين فى يوم ما بعد خمس سنين، عشر سنين، بيكون كتير جداً زى ما واحد بيحوش كل شهر جنيه إتنين تلاتة فى البنك، بعد زمن بتبقى راس مال، ربنا الأورادات اللى شوية شوية اللى بيعمله يكتر، لما يكتر بيلقى العتق، لما يكتر الأرادات ده بيلقى إيه؟ بيلقى العتق، إذا كان مجتهد أكتر من كده بيلقى السفر، السير إلى الله، ظاهر؟ السير إلىالله، مش كده؟ إذا كان مجتهد شديد، ظاهر؟ بيبقى هو من الشافعين، إذا وصل إلى الله بيكون هو من الشافعين، يعنى يشفع فى قبيلته، فى 100 ألف فى خمسين ألف، ظاهر؟ يصادف واحد من الأولياء يشفّع فى أهل زمنه كلهم، ظاهر كيف؟السائل (معلقاً): عايزين دى يا عم الشيخ، نفسنا فى دى؟