تفسير قوله ( ليس كمثله شيئ ) عند الصوفية هو حضرة النبي
وما هو إلا مظهر الذات صائر
وما هو الا نقطة البدء والبهاء
ليس كمثله شيئ
وما هو إلا مظهر الذات صائر
وما هو الا نقطة البدء والبهاء
ليس كمثله شيئ
- قصة جميلة عن النبي صلى الله عليه وسلم وبعض النساء وشرح حديث ام زرع
- أسماء النبي المصطفى صلي الله عليه وسلم
- السيرة النبوية : عام الحزن
معظم الناس بتفتكر ان الآية بتتكلم عن الذات الإلهية ويستدلوا بيها فى نفى التجسيم والتشبيه عن الذات الإلهية بينما فى الحقيقة إن الآية ملهاش علاقة مطلقاً بذات الله
الذات كما قيل ربنا ماتكلمش عنها إلا مرتين بس بتحذير (ويحذركم الله نفسه وإلى الله المصير وقوله ويحذركم الله نفسه والله رؤف بالعباد)
غير كدة مفيش اية بتتكلم عن الذات يعنى الموضوع ده تبعد عنه خالص ، حضرة النبى لو إتكلم فيه ماشى متكلمش ملناش دعوة فموضوع الذات الإلهية تمسحه من تفكيرك وماتقربش منه
القرآن فيه ذات الهية وده مفهشى كلام فى الآيتين السابق ذكرهم بس
بعده الصفات
بعد الأسماء الإلهية
وبعده موطن الأفعال
فالولى لما بيشوف القرآن بيكون عارف الآية موطن صفات ولا اسماء ولا افعال
القرآن اسمه كتاب الله يعنى داخل فى الأسماء الإلهية
السميع اسم صفة السميع البصير اسم صفة البصير وهكذا يبقى الذات ملناش دعوة بيها نهائياً
الذات والصفات والأسماء والأفعال عمل لكل واحد منهم بيت
عمل الكعبة موطن الأفعال علشان كدة نطوف حولها بالبدن الصالح والطالح
والبيت المعمور خلاه محل الأسماء الإلهية
وعمل العرش محل الصفات اللى هى اعلى من الأسماء
أما عن الذات الإلهية ليس لها الا قلب حضرة النبى هو الوحيد اللى يتكلم فيها
(ولكن وسعنى قلب عبدي المؤمن ده حضرة النبى العبد صلى الله عليه وسلم)
فقالوا
ولم يكن البيت طيناً ولا لبناً
وليس مقصود قومى لثم أحجار
وذلك البيت فى معناه تذكرةٍ
لوحدة القصد أو توحيد أنظار
علشان كدة ومن دخله اى قلب حضرة النبى كان آمنا لأنه اول بيوت وضع فى البيوت دى للناس قلب حضرة النبى وببكة مش مكة
لأن اللى يزعل حضرة النبى ربنا يبكيه دم فى الدنيا والآخرة
خلى بالك من لفظ الله فى كتابه قال ليس كمثله ولم يقل كمثلى شيئ
شايف دقة اللفظ
زى لما بتقف قدام المرايا اللى فى المرايا صورة طبق الأصل لكن فى ذاته كدة مثال لكن مش مثيل لأن اللى فى المرايا مش ذات ملهاش لحم ودم إنما مثال للواقف قدام المرايا لكن مش مثيل
فحضرة النبى مثال فاللى مثله ده هو الخليفة الوراث المحمدى ليس ك الذى هو مثل لحضرة النبى ده اى الوراث النبوى شيئ مفيش مثال له ولا مثيل له فى زمنه
طيب ماهو واحدد ممكن يقولى قل اى شيئ أكبر شهادة قل الله فالله هنا شئ؟
لاء مش كدة يا إخوانا الآية هنا فيها الإسم الله مش عن الذات لأن الله مش فى عالم الأشياء فهو مش شيئ اصلاً وإلا كدة انت خليته شيئ وضيعت معنى الإسم الأحد
ولتبسيط فهم معنى الأحد لما نقول فى المكان الفلانى حضر عشرين واحد يبقى فى عشرين شيئ معينين باجساد
لكن لما مفيش حد يكون موجود نقول لم يحضر احد يعنى لاشيئ مفيش شيئية فالله مش بيدخل فى الشيئية
لكن لما نقول الله نور السموات والأرض ومقالش الأراضين رغم انهم أراضين لكنه قال ارض
فهنا نور الإسم الله وتجليه فى القلب لأن النور هنا شيئ فلما تاخد نور الإسم الله فى القلب تدرك بالتجلى بتاع الإسم الله كل شيئ ساعتها يبقى اى شيئ أكبر شهادة ممن أدركه نور تجلى الإسم الله فى قلبه؟
فيبقى شهيد بإدراكه على كل شيئ فلافرق عنده بين سابق ولا حاضر ولاحق من الزمن والقران فى ده عن سيدنا ابراهيم الخليل وغيره عليهم السلام
هذا من اهم الدروس لسيدي فخرالدين.
ولفت نظري اختيار حبيبا وليد ابراهيم
وتوضيح النقاط بالعامية المصرية
خلينا نتكلم عامية مصرية
الذات كما قيل ربنا ماتكلمش عنها إلا مرتين بس بتحذير (ويحذركم الله نفسه وإلى الله المصير وقوله ويحذركم الله نفسه والله رؤف بالعباد)
غير كدة مفيش اية بتتكلم عن الذات يعنى الموضوع ده تبعد عنه خالص ، حضرة النبى لو إتكلم فيه ماشى متكلمش ملناش دعوة فموضوع الذات الإلهية تمسحه من تفكيرك وماتقربش منه
أومال لفظ الله فى الكتاب الكريم ده ايه؟
القرآن فيه ذات الهية وده مفهشى كلام فى الآيتين السابق ذكرهم بس
بعده الصفات
بعد الأسماء الإلهية
وبعده موطن الأفعال
فالولى لما بيشوف القرآن بيكون عارف الآية موطن صفات ولا اسماء ولا افعال
القرآن اسمه كتاب الله يعنى داخل فى الأسماء الإلهية
لأن الإسم الله هو إسم صفة الإلوهية
السميع اسم صفة السميع البصير اسم صفة البصير وهكذا يبقى الذات ملناش دعوة بيها نهائياً
الذات والصفات والأسماء والأفعال عمل لكل واحد منهم بيت
عمل الكعبة موطن الأفعال علشان كدة نطوف حولها بالبدن الصالح والطالح
والبيت المعمور خلاه محل الأسماء الإلهية
وعمل العرش محل الصفات اللى هى اعلى من الأسماء
أما عن الذات الإلهية ليس لها الا قلب حضرة النبى هو الوحيد اللى يتكلم فيها
(ولكن وسعنى قلب عبدي المؤمن ده حضرة النبى العبد صلى الله عليه وسلم)
فقالوا
ولم يكن البيت طيناً ولا لبناً
وليس مقصود قومى لثم أحجار
وذلك البيت فى معناه تذكرةٍ
لوحدة القصد أو توحيد أنظار
علشان كدة ومن دخله اى قلب حضرة النبى كان آمنا لأنه اول بيوت وضع فى البيوت دى للناس قلب حضرة النبى وببكة مش مكة
لأن اللى يزعل حضرة النبى ربنا يبكيه دم فى الدنيا والآخرة
خلى بالك من لفظ الله فى كتابه قال ليس كمثله ولم يقل كمثلى شيئ
شايف دقة اللفظ
الذات العلية دى مظهرها فى الوجود حضرة النبى صلى الله عليه وسلم
زى لما بتقف قدام المرايا اللى فى المرايا صورة طبق الأصل لكن فى ذاته كدة مثال لكن مش مثيل لأن اللى فى المرايا مش ذات ملهاش لحم ودم إنما مثال للواقف قدام المرايا لكن مش مثيل
فحضرة النبى مثال فاللى مثله ده هو الخليفة الوراث المحمدى ليس ك الذى هو مثل لحضرة النبى ده اى الوراث النبوى شيئ مفيش مثال له ولا مثيل له فى زمنه
طيب ماهو واحدد ممكن يقولى قل اى شيئ أكبر شهادة قل الله فالله هنا شئ؟
لاء مش كدة يا إخوانا الآية هنا فيها الإسم الله مش عن الذات لأن الله مش فى عالم الأشياء فهو مش شيئ اصلاً وإلا كدة انت خليته شيئ وضيعت معنى الإسم الأحد
ولتبسيط فهم معنى الأحد لما نقول فى المكان الفلانى حضر عشرين واحد يبقى فى عشرين شيئ معينين باجساد
لكن لما مفيش حد يكون موجود نقول لم يحضر احد يعنى لاشيئ مفيش شيئية فالله مش بيدخل فى الشيئية
لكن لما نقول الله نور السموات والأرض ومقالش الأراضين رغم انهم أراضين لكنه قال ارض
فهنا نور الإسم الله وتجليه فى القلب لأن النور هنا شيئ فلما تاخد نور الإسم الله فى القلب تدرك بالتجلى بتاع الإسم الله كل شيئ ساعتها يبقى اى شيئ أكبر شهادة ممن أدركه نور تجلى الإسم الله فى قلبه؟
فيبقى شهيد بإدراكه على كل شيئ فلافرق عنده بين سابق ولا حاضر ولاحق من الزمن والقران فى ده عن سيدنا ابراهيم الخليل وغيره عليهم السلام
فالآية عن وارث حضرة النبى ده ملوش مثيل فى زمنه
هذا من اهم الدروس لسيدي فخرالدين.
ولفت نظري اختيار حبيبا وليد ابراهيم
وتوضيح النقاط بالعامية المصرية
- العقبات التى مر بها النبي فى بداية الدعوة وقصته مع عمه ابو طالب
- مراحل نزول الرسالة والوحى على النبي صلى الله عليه وسلم
- سلام الحجر والشجر عليه صلى الله عليه وسلم
- إثبات أولية النبي صلى الله عليه وسلم فى كل شئ
تعليقات: 0
إرسال تعليق