برهانيات كوم
مولانا الشيخ: بذمتك!!! – جاتك دهيه – ده نقطة دقيقة جداً إنتبهوا ليه، مثلاً، هب إنك إنت قريت الحزب الكبير لغرض ما، مش كده؟ نقول قريته 40 ما حصل حاجة، ظاهر؟ اقراه 40 تانى وتالت ورابع إلى أن عبادتك ده يساوى المصيبة اللى كانت نازلة أو الغرض المبروم أو المعلق اللى كانت فى عكس الغرض اللى إنت عايزه، أما كون يستجيب، لابد راح يستجيب، لكن كأنما بيع وشرا، زى ما قلت ليكم فى تمن الكرسى والبيت داك، أيوه، واضح كده؟ بعدين فى بعض من أولاد الطريقة الملاحيس نص، أنا قاعد أعلمهم الأورادات اللى زى ده، خصوصاً صلاة الجلب ده علمته لكتيرين، الواحد يسوّى يومين تلاتة يكسّل، أنا قلت ليكم أنا ورّدته 92 ألف، ما عربى؟ فيه أولاد طريقة كمان أولاد كلب أنا قاعد أعلمهم، أولاد طريقة أولاد كلب فى آن واحد، قاعد نعلمهم بدون مؤاخذة أصالةً، أصالةً، سر المهنة هاوريكم ليها، الصلاة على النبى، أصناف الصلوات على النبى كثيرة جداً، اللى فى السُنة كتير، اللى عملوه الأنبياء والرسل كانوا بيصلوا على النبى فيه كتير، اللى عملوه الملائكة كتير، اللى عملوه الصحابة كتير، اللى عملوه الأولياء كتير، ده أظنكم تعرفوا منه الكتير، أنا داير أكلمكم حاجة برّانية، أول من عمل التوسل بالصلاة على النبى سيدى على زين العابدين، أهى دى النقطة الدقيقة اللى لازمكم تعرفوها، أول من عمل التوسل على النبى ده مولانا على زين العابدين بن مولانا الإمام الحسين السبط، واضح؟ عنده صلاة ينفع بدل الطبيب، اللى يقرا الصلاة ده، ظاهر؟ ما يمرض بالمرة، قول واحد، عنده صلاة للقضايا، عنده صلاة لتيسير الأرزاق، عنده صلاة للجلب والقبول، بالشكل ده عنده سبع صلوات، بعدين، الصلوات ديل أنا قاعد أعلمهم لأولاد الطريقة، وكتير منها المشايخ المتأخرين مازجينها بالآيات، مزجوها بالآيات، فبيكون رباط الصلاة مع الآيات، واقعة مظبوط نضيف جداً، لكن أولاد الطريقة يمشوا مثلاً يقرأوا يوم يومينتلاتة، إذا ما حصل حاجة يبطلوه بينما ده مشبوه، يعنى بيصح فيه قوله تعالى (وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ ? فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ ? وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ? ذَالِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ) (11 الحج) ما ينفعش كده، السر أيه؟ أورادكم ده تعتمدوه ميّة الميّة، بس الشطارة الواحد ما يقرأ لغرض واحد حاجتين، ليه ربما العوالم ما بتتفق مع بعضهم بتاع ده وبتاع ده، فتش الحاجة اللى بيخص غرضك بالظبط واقرأها هى بس، ما تدخل معاها حاجة تانية.السائل (معلقاً): حاجة معينة؟مولانا الشيخ: حاجة واحدة.