-->
إغلاق القائمة
إغلاق القائمة
404
نعتذر فقد تم نقل الموضوع ; الرجاء زيارة الارشيف! الأرشيف

الأحد، 12 نوفمبر 2017

قصة سيدنا إبراهيم عليه السلام من دروس سيدى فخر الدين

قصة سيدنا إبراهيم عليه السلام من دروس سيدى فخر الدين

برهانيات كوم  

سيدنا إبراهيم عليه السلام


س: أبوين النبى صلى الله عليه وسلم ماتوا قبل الدعوة الاسلامية، استفسار عنهم، هل ماتوا على جاهلية وهل يعذبوا؟
مولانا الشيخ: ربنا تجلى على النبى صلى الله عليه وسلم قال {وهو الذى يراك حين تقوم} يعنى الليل {وتقلبك فى الساجدين} مادام أبويه ساجدين يبقى موحدين {وتقلبك فى الساجدين} مش قال له مع الساجدين، فيه أصلا جدود النبى من أبونا آدم كلهم طيبين طاهرين والنبى صلى الله عليه وسلم قال (تنقلت من صلب طاهرإلى رحم طيب ومامسنى من سفاح الجاهلية شئ) إنت بتستشهد بآزر أبوسيدنا ابراهيم، آزر مش أبوه، أبوه مات وهو صغير، ده عمه وهم ثلاث إخوات، أبوسيدنا لوط واحد، وآزر اللى بيعمل الآصنام واحد، وأبوسيدنا ابراهيم الثالث وده مات وهو لسه صغير، فيكون نورالنبى صلى الله عليه وسلم من البداية للنهاية متقلب من نور الأكرمين الموحدين الساجدين ... ده واحد، ربنا جل وعلا بيقول كان الناس أمة واحدة، الأول قبل زمن سيدنا ابراهيم كان الناس أمة واحدة وسيدنا ابراهيم ولد ولدين، سيدنا اسماعيل، وده أبوالعرب كلهم،وسيدنا إسحاق ولدسيدنا العيص وهو جد الألمان وسيدنا يعقوب وهو جد بني إسرائيل وسيدنا اسماعيل ولد ولدين، عدنان وقحطان:قحطان سكن فى اليمن وكلهم أولاده وعدنان سكن فى الحجاز، وجدود النبى كلهم أولاده
س: سيدنا ابراهيم الخليل سمى خليل بمعنى امتزاج الشئ بالخل؟
مولانا الشيخ: لأ، لأ، لأ، أبدا، إمتزاج محبة، لو تخللت مسلك الروح معنى وبذا سمى الخليل خليلا، فالخليل هو الممتزج، والخل يسمى خل اذا تخلل، وما به يسمى متخلل.
س: الخل معناه الامتزاج بالروح، فأيهما أفصح وأعلى لفظ الخليل أو الحبيب؟
مولانا الشيخ: ياسلام، فرق كبير جدا، أنا قلت إن واحد من المتمدنين قال: وهذا العلم لايدريه الا من كان أبا أبيه أو جد جده،الأب الأول للدين كله كان سيدنا ابراهيم،أب الأب من حيث البشرية كان سيدنا آدم،الجد الأصلى كان النبى صلى الله عليه وسلم،وهذا العلم لايدريه الا من كان أبا أبيه أو جد جده،بالنسبة للطريقة العم المرشد بتاع الطريق هو أبوالروح، نفوته ونوصل لسيدنا ابراهيم أبوالدين نفوته ونوصل لسيدنا آدم أبوالجسد، هذا أب للكل، وهذا أب للكل، وأما هذا (العم) فأب لك إنت بالذات،وهذا العلم لايدريه الا من كان أبا أبيه أو جد جده، هو موطن النبى صلى الله عليه وسلم، فيا عم الشيخ بالعربى كده مافى فيوضات تتدلى من ربنا جل وعلا ولو مطر الا من بعد حجابية النبى صلى الله عليه وسلم، مافى عمل صالح ولاقوة ملكية ملكوتية إنسية جنية ملكية يتصل الى الله الا بواسطة النبى صلى الله عليه وسلم.
أقل وأبسط الأمثلة نقول:إنه كالسماء بتعم الأرض كلها، وسريانه فى ذرات الوجود مثل سريان الماء فى الروح.
سيدنا إبراهيم ابتدأ من آخر مرتبة سيدنا نوح (حداقة) والدليل: سيدنا إبراهيم أصلا قصته توليد الأسماء الإلهية، التخلق بالأسماء الإلهية {وإذ ابتلى إبراهيم ربه بكلمات} فلما أتمهن، قرأ الأوراد اللى ربنا تبارك وتعالى علمه الى أن وداه آخره، قال {إنى جاعلك للناس إماما} علشان العملية دى، قال {ومن ذريتى} قال مش ممكن ذريتك إيه؟ عهدى مافيش واحد ظالم يقدر يلحقه أبدا، والظلم أصناف كثير، وأظلم الظالمين ظالم نفسه..الاسماء اللى ربنا تبارك وتعالى تفضل بها على سيدنا ابراهيم، الملايكة قالوا: يارب ابراهيم بيعبدك علشان أنعمت عليه كثير، ربنا قال لهم مافيه غبطة، أصل فيه مرتبة عادة لما يوصله السالك، الملايكة بيغبطوه على المرتبة دى، يغيروا منها، قالوا: يارب ابراهيم بيعبدك علشان أنعمت عليه كثير، قال: لا، بيعبدنى رهبة ورغبة، قالوا له: لا، قال: طيب استنوا حاأجيب لكم ناس، ودول امتحنهم، جابهم فى المحراب، واحد قال سبوح وواحد قال قدوس وواحد قال ربنا الرابع قال رب الملائكة والروح، سيدنا إبراهيم قال لهم: ردوها على، عرفوا ان الاسماء دى فيهم اسم حبيبه، قال: ردوها على، فسكتوا ردوها على فسكتوا، لما سكتوا، قال ردوها على وخذوا ربع مالى، نصف مالى، فسكتوا الثلاث اربع، كل المال، خذوا العيال، برضه سكتوا، قال لهم خذونى ومالى وعيالى، عرفوا ان اسم المحبوب عنده أهم من ده كله، قالوا له: سبوح قدوس ربنا ورب الملائكة والروح.
بعضهم قال: دى الاسماء اللى أعطاها تبارك وتعالى لسيدنا ابراهيم وتخلق بها، فأتمهن، ده رواية، الرواية الثانية، قالوا: سيدنا ابراهيم كان يذكر آه {إن ابراهيم لحليم أواه} كان يذكر بلفظة آه آه آه وعادة التأوه يكون فى غاية المحبة، آخر المحبة مع عدم لقيان المحبوب بيوجب التأوه كيف كان الحاصل؟ أصل الخليل عندنا معناه الصاحب، الخليل فى اللغة معناه الصاحب، أمال الخليل إيه؟ فكان معنى الخليل
قد تخللت مسلك الروح منى وبذا سُمِّى الخليلُ خليلا
فكان ذكر آه هو المظبوط، ليه؟ غاية المحبة بتوجب التأوه (خلصنا)؟ وبعدين نشوف مطلبه الآخر، قال {رب أرنى كيف تحيى الموتى} أولا كشفوا له الغطاء، راقب الأفلاك، مش كده؟ أيوه، والأفلاك لايقصد بها النجوم ماحدش يقدر يتصور انى بنى آدم عمره 40 سنة لاشاف نجم ولاشمس ولاقمر، ده مش ممكن أبدا، هل كان عايش فى بير؟ هو شاهد فنون التجليات.
- أصالة الشمس كناية عن التجلى الالهى أعلى من مرتبة الأسماء.
- القمر كناية عن التجلى النبوى أرفع من مرتبة الأسماء.
- النجم كناية عن التجليات الأسمائية، والمعتمد عن مظاهر مولانا الحسين فى أرفع من مرتبة الأسماء برضه، ويقول الرؤساء فى الموضوع ده:
فتراءيتَ فى سواكَ لعيني بك قرَّت وما رأيت سواكا
وكذاك الخليل قلَّب قبلى طرفه حين راقب الأفلاكا
فماحدش يقدر يقول إن بنى آدم عمره 40 سنة أو 41 سنة لاشاف قمر ولانجم ولاشمس، كما أنا شايفها، مش ممكن أبدا، فكان ده الأوقع، الغاية بتاعه إيه؟ طلب من ربنا إيه؟ قال {رب أرنى كيف تحيى الموتى} يبقى نبى ورسول ومن أولي العزم من الرسل وله درجة الخلة التي هو الامتزاج، وبعد كده يبقى مامؤمن ان ربنا بيحيى الموتى؟ لأ مش كده، فكان الواقع إيه؟ لفظة كيف، بيقول لربنا علمنى أنا عايز أعرف انت بتحيى الميتين كيف؟ عمليا كيف؟ يعنى أصنعه أنا علشان أشوفه، بقية الخطاب خذ أربعة من الطير وكذا .. ده معروف، لماذا قال له {أو لم تؤمن} ماهو مش ممكن يبقى نبى ورسول ومن أولي العزم من الرسل وعنده الخلة وكل ده وما مؤمن.
أولا مش الواحد يبقى مسلم، وبعدين يبقى مؤمن وبعدين ولى وبعدين يبقى صديق وبعدين يبقى نبى وبعدين يبقى رسول وبعدين يبقى من أولى العزم من الرسل، وسيدنا ابراهيم كمان عنده الخلة ثمانية مراتب عنده، وبعد ده كله يبقى مامؤمن؟ ده مش ممكن وده كلام سفهاء، فالقصة كلها هو عاوز تركيب الصنعة قدامه يعرفها، ده كان الغاية (خلصنا)؟سيدنا إبراهيم قال {رب أرنى كيف تحيى الموتى} يعنى عايز العلم، الصنعة، قال له خذ أربعة من الطير وحط فوق كل جبل شوية، ناداهم، فكان المتكلم على لسان سيدنا ابراهيم، نفس التجلى الإلهى، مش لسان سيدنا ابراهيم،
س: مامعنى {وكذلك نرى ابراهيم ملكوت السموات والأرض وليكون من الموقنين}؟
مولانا الشيخ: الملك عادة ظاهر الشئ، والملكوت باطن الشئ، لما نقول احنا في السودان، السودان فين؟ في المديريه، الملك فين؟ من السلطه، المديريه، ملكوته من عند الرئاسه في القصر الجمهورى، جبروته فين؟ في سجن كبير، ده من العظمه، ملكوته أى باطنه، أمره، وجبروته يعنى سطوته {وكذلك نرى إبراهيم ملكوت السموات والأرض} يعنى باطن السموات وده موطن سيدنا إبراهيم {تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض} انتهاء مرتبة سيدنا نوح عليه السلام، يبدأ منه سيدنا ابراهيم،،،الخ،فى الأول سيدنا ابراهيم بنى البيت، وبعد ماتم بناء البيت بيعرف إن البيت ده مش قبلته فهو بناه لمحمد صلى الله عليه وسلم، فسيدنا ابراهيم بعد ماخلص دعى لأمة النبي كثير {وإذ يرفع إبراهيم القواعد من البيت واسماعيل ربنا تقبل منا انك أنت السميع العليم، ربنا واجعلنا مسلمين لك} هو وسيدنا إسماعيل {ومن ذريتنا} ذرية سيدنا إسماعيل {أمة مسلمة لك} دول جدود النبي {وأرنا مناسكنا} مناسك الحج على لسان النبي عليه الصلاة والسلام، وبعدين دعى {رب اجنبنى وبنى أن نعبد الأصنام} 9 صفات دعى بهم سيدنا ابراهيم علشان أمة النبي عليه الصلاة والسلام،بعد ماخلص ربنا قال له {وأذن في الناس بالحج} سيدنا ابراهيم قال يارب الحج ده لأمة خير الأنام وبينى وبينه لسه أمد بعيد، أنادى كيف؟ وأعمل كيف؟ قال له: إنت نادى وأنا أبلغ، سيدنا ابراهيم نادى (ياأمة خير الأنام إن الله فرض عليكم أن تحجوا بيته)، وبعد منه سيدنا جبريل نادى نفس النداء، وربنا بلغ، وبعد منه إبليس، إبليس ذاته نادى وربنا بلغ، هم دول الثلاث أصناف بتوع النداء، لتوضيح نداء إبليس:
أنا بأقول إن فيه ناس بيعملوا حفلة كوكتيل، وبعدين يسهروا لغاية 12 وهم سكرانين، وبعدين يروحوا لموطن الاحرام، ده حج إبليس، بنداء إبليس، واللى مشيوا بنداء إبليس كتار جدا،
فضل الحجات العالية، بنداء جبريل وسيدنا ابراهيم، وبعدين الحج بنداء سيدنا ابراهيم: واحد وهو جاى في الحج، يموت قبل مايوصل، وده أعلاه، كيف كان أعلاه؟ ربنا بيخلق ملك يحج له كل سنة لغاية النفخ في الصور، وده اللى اختاره الامام الشاذلى، ولذلك مات في الصحراء وهو في طريقه إلى الحج، حديث غريب جدا والكبار بيعرفوه،التانى مايرجعش، يمشى يموت هناك، وده أقل من ذاك، الأول اللى يموت في السكة وهو رايح،
الثالث واحد وهو راجع يموت،وبعدين فيه الحجة العالية: وده معنى قوله تعالى {الحج أشهر معلومات} وهذا هو الحج اللى بيعرفوه الناس الكبار والعلماء الكبار والمتطلعين الكبار اللى ماعندهمش جثث بيقدروا على هذا وقالوا في هذا المعنى: في رجب يكون في الحرم (رجب شهرالله الأصب) فبيكون في الحرم، في شعبان (شهرالرسول) بيكون في الروضة، في رمضان (شهرالله) بيرجع الحرم، علشان إحنا في رمضان نضاف، فهى حجة مبرورة، بعد كده إن شاء قعد، وإن شاء رجع، يبقى الحج ده (أشهرمعلومات)،،،!




للمزيد من هذه العلوم الرجاء الضغط هنا






مشاركة المقال
mohamed fares
@كاتب المقاله
كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع برهانيات كوم .

مقالات متعلقة



Seoplus جميع الحقوق محفوظة ل برهانيات كوم